Saturday, February 28, 2015

Martin Johnsrud Sundby have small expectations ahead Sunday femmil … – Dagsavisen

Sport

Av Per-Kristian Eriksen

FALUN: Endelig er verdenscuplederen i langrenn klar for sin første VM-start.  Etter en uke på sofaen har ikke Martin Johnsrud Sundby særlig håp før VM-femmila søndag.

Han tilbakeviser at det er de saftige treningsmengdene som har satt ham ut av spill med sykdom.

– Nei, jeg kunne ikke gjort noe annerledes, og det er snakk som ren uflaks. Jeg hadde en vanlig norsk influensa. Etter Tour de Ski (der han vant) har jeg faktisk trent ganske lite. Det har vært en rekke spekulasjoner, sa Sundby på lørdagens presseseanse i Falun.

– Jeg ble syk mandagen etter Östersund-rennene, og jeg hadde dette trolig i kroppen da jeg konkurrerte der oppe. Jeg er bygd slik at jeg ikke får feber, men jeg smittet resten av familien slik at de hadde over 40 i feber. Jeg lå rett ut på sofaen i en uke. Der har jeg sett langrenn på TV hver eneste dag.

Hardøkt fredag

Sundby fikk en kopp Ali kaffe på vei inn til pressemøtet. Den skal kunne kurere mye, men trolig ikke nok gruff til at Sundby er med i gullkampen søndag.

Til det har oppladningen vært for ugunstig. Sundby gikk en hardøkt fredag. Der følte han seg ok, men heller ikke mer.

– Jeg er helt sikker på at formutløsningen min kommer, men om det kommer til å skje allerede på femmila søndag, kan jeg ikke si noe om. Det er vel slik at realistisk, så skal jeg ikke ha store muligheter i søndagens renn.

Olsson favoritt

Sundby dro fram tittelforsvarer Johan Olsson, Dario Cologna, Didrik Tønseth, Petter Northug, Niklas Dyrhaug, Maxim Vylegzjanin og Aleksej Poltoranin da han ble bedt om å nevne sine favoritter.

Så tuslet han ut av auditoriet på Högskolan i Dalarna, hostet litt og forberedte seg til en lett treningsøkt. (NTB)

SISTE FEMMILSVINNERE

2005 VM: Frode Estil

2006 OL: Giorgio Di Centa

2007 VM: Odd-Bjørn Hjelmeset

2009 VM: Petter Northug

2010 OL: Petter Northug

2011 VM: Petter Northug

2013 VM: Johan Olsson

2014 OL: Aleksander Legkov.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment