Friday, February 27, 2015

Revealing: Northug was ordered to do this – Nettavisen

Shopping med annonselenker

Og det grepet ble gull verdt.

FALUN (Nettavisen): Petter Northugs fantastiske avslutning sørget fredag for nok et norsk stafettgull i ski-VM.

Det er femte gang på rad skikongen avgjør en VM-stafett.

- Lærte av Moan
Landslagstrener Trond Nystad avslører at taktikken ble lagt torsdag kveld, da landslagsledelsen satt og så Magnus Moan rote bort en medalje mot slutten av kombinertløpet.

Moan var sist inn i hesteskoen før oppløpet, og der og da bestemte landslagsledelsen seg for at dette var en nøkkeldel av ankeretappen.

Nystad & co. var enige om at gullsjansene ville øke betraktelig om Northug la seg først i rekka oppe på broen inn mot oppløpet, og lot vær å komme fort bakfra, slik vi har sett ham gjøre under mang en spurt tidligere.

- Vi pratet om det da vi så kombinert, Magnus fikk en dårlig inngang på oppløpet og tapte nok bronsen på at han ikke kom seg forbi. Det var viktig å være først inn på oppløpet, og det ble avgjørende, sier Nystad etter stafettgullet.

LES OGSÅ: Halfvarsson skylder på løypa

Northug tror også han gjorde lurt i være førstemann inn på oppløpet.

- Det er et langt oppløp her, så det er fint å komme inn som nummer to også. Men jeg tror det var greit å prøve der jeg gjorde, for hvis man feiler på første forsøk, kan man prøve igjen på oppløpet, sier Northug til Nettavisen.

Da Northug spurtet Norge inn til stafett-gull i duell mot Calle Halfvarsson for to år siden i VM i Val di Fiemme, var det nordmannen som lå som nummer to inn på oppløpet. I Falun fredag valgte nordmannen en annen taktikk.

Denne gangen var det nemlig et bevisst valg av nordmannen å være først inne da spurten begynte på Lugnet skistadion. Tidligere har vi sett skikongen ligge som nummer to før spurten, for så å skyte fart forbi rivalene. Men på grunn av den høye hastigheten snøen ga fredag, mener flere at det var en fordel å ligge først.

LES OGSÅ: Northug: – Derfor gjorde jeg hysjetegnet

Norge har nå vunnet alle VM-stafettene i langrenn siden 2001, og de siste fem gangene har blitt avsluttet med Northug som ankermann.

- Det er fantastisk. Jeg har hatt en drøm om å lykkes i Falun, og når man nå har tre gull … Ja, det tar litt tid før inntrykkene går inn, sier Northug.

KONGEN: Petter Northug gikk Norge inn til seier på stafetten etter å ha spurtslått Calle Halfvarsson.

Terje PedersenNTB scanpix

Om rykket som avgjorde stafetten, på overgangen inn mot oppløpet, sier han følgende:

- Jeg har trent mye på den overgangen fra stor fart til padling, og jeg vet jeg er god til å få med meg stor fart. Jeg hadde fokus på å søke utover og skyte inn i padling, og da merket jeg at Calle ikke svarte. Jeg kom først inn i svingen, og da prøvde jeg å slakke ned litt på gasspedalen før jeg kjørte over kulen igjen. Inne på oppløpet var det is, men det visste jeg de bak meg også ville møte, og da handlet det om å holde seg på beina, forklarer Northug.

- Blir rekorder med meg
Ingen har vunnet flere stafettgull enn Petter Northug. Men skikongen bedyrer at han ikke bryr seg noe om det.

- Jeg tenker ikke rekorder, men jeg tenker løp for løp. Det er litt kjedelig, men sikkert kult den dagen man sitter og ser på det, svarer Northug.

- Men du er klar over at du setter rekorder, spør en journalist.

- Så lenge vi går med meg på sisteetappe, blir det rekorder uansett, sier Northug.

- Petter valgte rett
Langrenssjef Åge Skinstad roser Norges ankermann etter den fantastiske sisteetappen.

- Petter gjorde de riktige valgene. Han våget å la franskmannen gå, men det var også han som tok ansvar og gikk inn luka. Vi visste at Sverige ville bli den hardeste konkurrenten, sier Skinstad til Nettavisen.

- Har verden noensinne sett en bedre ankermann enn Petter Northug?

- Nei, det kan nesten ikke tro det. Han er den beste jeg vet om, sier Skinstad.

- Umulig å slå
Niklas Dyrhaug gikk førsteetappe for Norge, og det løste han på en god måte. Etterpå fulgte han dramatikken fra sidelinjen, og trønderen lar seg imponere av den avslutningen kameraten Northug vartet opp med.

- Det var digg å slå svenskene, og jeg er glad Petter er norsk. På en sånn avslutning er han umulig å slå, sier Dyrhaug.

- Er det lov å være litt cocky på en dag som dette, spør en journalist.

- Ja, det må det være, sier Dyrhaug.

- Har du slengt noen meldinger til svenskene?

- Vi får se om det kommer noe på Instagram utover, flirer Dyrhaug.

Nå venter femmila for de norske gutta. Den går av stabelen på søndag, som VMs siste konkurranse.

Petter Northug skal bruke tiden godt.

- Det gjelder å restituere seg og gjøre seg klar. Jeg må forberede meg mentalt og på flere scenarioer, det kan bli tøft kjør tidlig på femmila, sier Northug.

Med tre gull er han allerede VM-kongen. Men ikke se bort fra enda en Northug-bragd på søndag.

LES OGSÅ: Norsk skilegende reagerer: – Det er syting

LES OGSÅ:Løfshus sendte skrekkbilde fra 1989

SE VM? Her finner du hele VM-programmet

LikeTweet

No comments:

Post a Comment