Friday, April 22, 2016

Kongshavn is praised by national team goalkeeper coach: – It was world class – Aftenposten





sport-match

ALFHEIM: Gang etter gang reddet Kongshavn TIL med praktredninger mot Rosenborg.

– Han fikk vist fram spisskompetansen sin, og det var verdensklasse når det gjelder reaksjon og hurtighet. Men som de aller fleste har han også ting å jobbe med. Det går mer på den spillende delen, sier Frode Grodås til iTromsø.

Landslagets keepertrener kjenner godt til problemene Kongshavn har hatt med skader.

– Det gleder meg skikkelig at han har fått en opptur. Det fortjener han. Jeg kjenner Kongshavn ganske godt og vet at han jobber hardt for å bli en god keeper, sier Grodås.

Etter kampen mot RBK, sa Kongshavn til iTromsø:

– Selvfølgelig har jeg landslagsambisjoner.

Altså ingen avvisende svar som «jeg tenker ikke på det» eller «jeg fokuserer bare på å spille godt for klubblaget».



KONGSHAVN HYLLES ETTER KAMPEN. LES MER HER:

«Fra avskrevet keeperprins til selvskreven målvaktskonge»

Én Tromsø-spiller fikk 8 på børsen mot RBK 

TIL-keeperen hylles tross tap: – Verdensklasse! 

– Åtteren var fortjent

Frode Grodås liker uttalelsen:

– Jeg hadde vært veldig skuffet om han hadde sagt noe annet – slik det skal være. Akkurat nå er det veldig stor konkurranse, og han må spille stabilt godt over tid. Han er ikke konkret i bildet akkurat nå, men har han muligheten til komme i landslagsdiskusjonen og bli landslagskeeper? Det svarer jeg ja på, sier Grodås.

– Det er bare å fortsette som mot Rosenborg. Jeg følger med! legger han til.

Han mener også Rosenborgs André Hansen, som er landslagets tredjemålvakt bak Rune Jarstein og Ørjan Nyland, sto en solid kamp.

Også i Rosenborg var det mye ros til Kongshavn etter kampen.

– Jeg håper dere er snill med ham på børsen, sier Pål André Helland, som selv fikk en rekke avslutninger reddet av keeperen.

Og Kongshavn fikk en sterk åtter på iTromsøs børs.

– Det tegner et godt bilde på hvilken kamp han står – når de taper 1-2 og han fortsatt får en åtter på børsen. Han sto en fantastisk kamp. Når vi vinner klarer jeg på en måte å glede meg over hans prestasjoner, selv om jeg skulle ha scoret på et par av sjansene, sier Helland.

– En åtter synes jeg er fortjent. Kongshavn redder spenningen i kampen med tre-fire klasseredninger. Tromsø trenger en matchvinner bak der. Han har fått trent godt, holdt seg skadefri og viser potensialet sitt, sier Grodås, som selv fikk 50 A-landskamper.

– Var ferdigjublet

Da Kåre Ingebrigtsen spaserte forbi i intervjusonen etter torsdagens kamp, stoppet han opp ved Kongshavn og lurte på hvordan han fikk til spesielt én redning.

– Han var strålende! Han hadde en fantastisk redning på headingen til Tore (Reginiussen). Jeg var nesten ferdigjublet, sier Rosenborg-treneren til iTromsø.

– Det er alltid artig med ros, men det hadde vært mye artigere om vi hadde fått med oss noe fra matchen, sier Kongshavn.

TIL har nå to strake tap og bør helst ha poeng borte mot Aalesund søndag.

– Hver eneste kamp går vi på banen for aller helst å vinne og i alle fall få med oss uavgjort. Det har jeg stor tro på, sier Gudmund Kongshavn.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment