Thursday, August 27, 2015

Lundekvams rus-hell – Dagsavisen

Sport

Annonse

Cxense Display

Av Øystein Bjerkestrand

Claus Lundekvam er den norske spilleren med flest kamper på engelsk toppnivå. Han var 12 år i Southampton.

Sett fra utsiden levde Lundekvam et vellykket liv med millioninntekter, berømmelse, kone og barn. Bak fasaden var virkeligheten en ganske annen.

I kjølvannet av at Austevoll-karens fotballkarriere tok slutt i 2008 handlet livet i stadig større grad om alkohol, narkotika, depresjoner og selvmordsforsøk.

«Mer og mer ga jeg tømmene over til Dyret, til Dyret red meg og ikke omvendt», skriver Lundekvam i boka som er ført i pennen av forfatter Thomas Karlsen.

Blåkopi

42-åringen forteller om sine første møter med alkohol og narkotika. Alkohol kom han som svært mange andre i kontakt med allerede i tenårene, mens det første møtet med kokain fant sted i 2007.

Samtidig brukte han morfin, kortison og sterke smertestillende tabletter for å lindre smertene etter utallige skader på fotballbanen.

«Det hadde kanskje ikke blitt et problem for alle, men ble det for meg. Jeg slapp å føle. Tunge tanker bare forsvant. Jeg seilte av gårde på min rosa sky.», skriver den tidligere England-proffen i boken.

«Der og da skjønte jeg det ikke, at jeg var lite annet enn en blåkopi av andre narkomane – jaget som en besatt etter å gjenoppleve den første high’en, som en hund etter sin egen hale», fortsetter han

Sexavhengighet

I tillegg til rus, forteller Lundekvam at sex ble en avhengighet han slet med i nesten to tiår.

«I nitten år var jeg notorisk utro. At folk visste hvem jeg var, ga meg en følelse av uovervinnelighet, av å være hevet over moral og etikk, av at folk rundt meg var der for meg. Ble jeg avvist, gikk jeg videre til neste dame, helt til jeg fant noen som var villig.», heter det i boka.

Flere ganger ønsket ikke Lundekvam å leve lenger, men hver gang hadde han folk rundt seg som kom til unnsetning. I boken hyller han ekskona Nina for støtten og tålmodigheten hun utviste underveis. I dag har de gått hver til sitt.

Flytte fokus

Parallelt med at problemene tårnet seg opp, stilte han opp i ukeblader og aviser for å vise fram barna, bilene og eiendommene. Målet var å flytte fokus bort fra avhengigheten.

«Slik klarte jeg å skjule den andre siden av meg.», skriver han.

Han planla også å ta sitt eget liv. han bestilte enveis flybillett til Rio de Janeiro, ringte moren for å ta farvel, men han kom seg ikke på flyet.

Ut av avhengigheten kom han først etter flere opphold på rusavvenning og psykiatriske klinikker. Samtidig understreker 42-åringen at han stadig lever med frykten for nye tilbakefall.

Lundekvam ble hentet til Southampton fra Brann høsten 1996. I de 12 årene som fulgte spilte han mer enn 400 kamper for den engelske toppklubben. Lundekvam er fortsatt den nordmannen med flest kamper i Premier League.

42-åringen fra Austevoll utenfor Bergen står med 40 landskamper for Norge – den siste i september 2005.

I dag bor han i Bergen og har blant annet treneroppdrag for bydelsklubben Bønes. (NTB)

LikeTweet

No comments:

Post a Comment