Saturday, January 3, 2015

“Hockey players are well known to be sleivkjefta” – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Kombinertgutta velger å ikke ta seg nær av kritikken mot sporten deres.

Da de nominerte til prisen årets mannlige utøver på Idrettsgallaen kom fredag, og verken Alexander Kristoffs eller Mats Zuccarello Aasens navn dukket opp, kom det mange reaksjoner rundt om i idrettsnorge.

TV 2s sykkelekspert Johan Kaggestad mente at det var hårreisende at Kristoff ikke ble nominert, mens Nettavisens sportsredaktør Roy Kvatningen ikke kunne skjønne at Zuccarello Aasen ikke var blant de nominerte.

Zucca selv kom med en ironisk kommentar til TV 2, hvor han sier han forstår at han og Kristoff ikke blir nominerte når de må kjempe mot «store verdensidretter som kombinert og skiskyting». Kristoff på sin side, vurderer å droppe å komme på Idrettsgallaen.

En av de som er blitt nominert, og som nærmest har fått kritikk for å bli det, Jørgen Graabak, virker likevel til å ta det med knusende ro.

- Jeg har stor respekt for begge (Zuccarello Aasen og Kristoff), særlig Kristoffs seirer i Tour de France er imponerende. Han har stått for noen av 2014s største norske idrettsprestasjoner, og han er en stor inspirasjonskilde for meg personlig. Det er likevel veldig mange gode idrettsprestasjoner, og det vil alltid bli litt bråk når disse nominasjonene kommer, sier han til Nettavisen.

- Rart å fokusere på andre idretter
Graabak mener de som uttaler seg negativt om idretten hans får stå for sine egne kommentarer, men synes det er rart at man fokuserer på andre idretter enn sin egen.

- De får stå for uttalelsene sine selv. Det er likevel litt rart å klage på andre idretter fremfor å snakke om sin egen. Utenom det gidder jeg ikke bry meg om hva folk sier om kombinertsporten, forklarer han.

OL-GULL: Jørgen Graabak vant gull, både individuelt og sammen med stafettlaget i kombinert, under OL i Sotsji.

Jon EegNTB scanpix

Også hans lagkamerat i kombinertmiljøet, Mikko Kokslien, synes klagene virker litt rare, men han poengterer at han tror at noen av kommentarene har kommet på spøk.

- Jeg er glad i hockey selv, og er veldig imponert over det Zuccarello har fått til. Likevel velger jeg å ikke bry meg om hva han sier. Hockey-spillere er vel kjent for å være litt sleivkjefta, så jeg blir ikke forbanna av den grunn, humrer Kokslien til Nettavisen.

- Det er sikkert sagt mest på en humoristisk måte, sier han om Zuccarello Aasens utsagn om kombinert og skiskyting som verdensidretter.

Kokslien vil likevel påpeke at selv om det er relativt få som driver med kombinert aktivt, trener kombinertløperne vel så mye som andre toppidrettsutøvere.

SPØK: Mikko Kokslien tror Mads Zuccarello Aasen bare var i det spøkefulle humøret da han uttalte seg om kombinert.

Kerstin JoenssonAp

- Man må se på nivået på prestasjonene som gjøres, uavhengig av hvor mange som driver med en idrett. Vi holder et veldig høyt nivå, og vi trener nok vel så bra og proft som andre idrettsutøvere, legger han til.

Gjensidig respekt
Den dobbelte olympiske mesteren fra OL i Sotsji, Graabak, ønsker å poengtere overfor Nettavisen at det er stor gjensidig respekt innad i toppidrettsnorge, og at for eksempel Alexander Kristoff aldri har uttalt seg respektløst ovenfor andre utøvere.

- Jeg setter veldig pris på nominasjonene, og vil takke de som har valgt meg ut, avslutter han til Nettavisen.

Også Kokslien sier at at nominasjonene er verdige, på tross av reaksjonene som har kommet.

- Jeg kan skjønne at noen reagerer, men jeg tror samtidig at de som nominerer har peiling. Det er sikkert ikke enkelt å skulle velge ut alltid, forteller Kokslien.

Idrettsgallaen går av stabelen på Hamar lørdag 10. januar.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment