Tuesday, January 6, 2015

Northug suggests that he will cooperate with Sundby – Nettavisen

Shopping med annonselenker

Petter Northug og Martin Johnsrud Sundby kan komme til å samarbeide under torsdagens 25 kilometer i Tour de Ski.

Tirsdag endte de som nummer to og tre i sprinten i Val Müstair, og i sammendraget er de nummer én og to etter tre etapper. Northug har 25,1 sekunder på Sundby foran onsdagens 10 kilometer klassisk individuellstart i Toblach.

Dagen deretter er det 25 kilometer jaktstart i fri teknikk.

– Hvis Dario ikke gjør et kjempeløp i morgen (onsdag), så ser jeg gjerne at vi klarer å holde litt distanse til han og Hellner. Det er fortsatt en del klatrere som kan ta fra meg en pallplass i sammendraget, og i tillegg har vi Belov som vi vet går fort på 10 kilometer klassisk, men som vi ikke aner hvor fort går i bakken, sa Northug etter tirsdagens sprint.

Forholdet mellom Sundby og Northug har ikke alltid vært det beste. Northug ble blant annet beskyldt for å være feig av Northug under NM i Vang i 2013.

Tett

Etter et sterkt rykk i finalen fra Martin Johnsrud Sundby var det til slutt italieneren Federico Pellegrino som var kjappest på oppløpet. Han var raskere enn Northug, som selv tok seg forbi Sundby på de aller siste meterne.

– Jeg er fornøyd med dagen. Jeg forsøkte å spare krefter i semifinalen, mens i finalen forsøkte jeg å holde meg i front, sa Northug etter 2.-plassen på sin egen 29-årsdag.

Northug hadde et sterkt ønske om å prestere i sprinten.

– Jeg liker å være i tet foran distanserennene, og jeg vil gjerne starte først om to dager. Jeg er ikke favoritt til å vinne, men jeg ønsker å være med i teten, sa Northug.

Tidligere denne sesongen har han ikke vært pigg dagen etter en sprint.

– Hva nå?

– Jeg har mer overskudd nå enn jeg hadde før i november og desember. Jeg vet at jeg kommer til å bli sliten i morgen (onsdag), men skal gjøre alt for ikke å tape for mye.

Er der

Petter Northug har vært på pallen i alle de tre etappene av årets Tour og har vist at storformen ikke er langt unna.

– Jeg er der jeg skal være, men mangler to gir å gi på med. Jeg er et lite stykke unna toppformen.

Landslagssjef Vidar Løfshus kommer først inn i bakken under avslutning i Val di Fiemme søndag.

– Mitt tips er at Petter går først inn den siste bakken. Nå har han klaget mye på denne vekta si, men han har 4.-plass opp der før og alt er mulig, mente landslagssjef Vidar Løfshus om en mulig Northug-seier sammenlagt. (©NTB)



LikeTweet

No comments:

Post a Comment