Tuesday, January 6, 2015

Triple Norwegian: A dream for Bjoergen – Nettavisen

Shopping med annonselenker

Marit Bjørgen kvittet seg med et par tøffe konkurrenter i Tour de Ski, mens Norge dominerte kvinnesprinten fullstendig.

Marit Bjørgen ledet Tour de Ski med 1.01,2 minutters margin til nærmeste utfordrer, Heidi Weng, før tirsdagens sprint i Val Müstair i Sveits.

Bakfra lurte også Therese Johaug og Justyna Kowalczyk, to tidligere vinnere av Tour de Ski.

Nå er trolig Johaug og Kowalczyk ute av seierskampen. Marit Bjørgen vant tirsdagens sprint i suveren stil og leder med godt over minuttet til nærmeste utfordrer, som er Heidi Weng.

- Marit har allerede vunnet

Bjørgen var best hele veien tirsdag. Hun var best i prologen, hun var best i kvartfinalen, hun var best i semifinalen og hun var best i finalen.

Dermed vant hun for tredje gang på rad i Tour de Ski.

- Marit viser seg utrolig sterk her. Hun er i eventyrlig god form, konstaterte NRKs langrennsekspert, Morten Aa Djupvik.

Heidi Weng ble nummer to på sprinten og ligger nå 1.11,2 minutter bak Bjørgen sammenlagt i Tour de Ski.

- Jeg ser ikke på meg selv som en utfordrer. Jeg tror egentlig at Marit har vunnet allerede. Men jeg skal prøve å gå så fort jeg kan. Jeg må skjerpe meg i starten og åpne med alt jeg har. Det er det som gjelder, sa Heidi Weng til NRK etterpå.

- Fortsatt fire renn igjen

Marit Bjørgen innkasserer selvfølgelig ingenting ennå.

- Vi er bare ferdig med tre konkurranser. Det er fortsatt fire igjen. Men det er klart; Det er to minutter og det er jeg fryktelig glad for. Vi har jo Heidi også, sa Bjørgen til NRK.

Marit Bjørgen har altså 1.11,2 minutters ledelse på Heidi Weng, som er nummer to sammenlagt. Therese Johaug er nummer tre, 2.00,7 minutter bak Bjørgen.

På fjerdeplass finner vi nærmeste utenlandske utfordrer, Stina Nilsson fra Sveige. Hun ligger 2.09,4 minutter bak. Ingvil Flugstad Østberg er nummer fem, bare åtte tidels sekund bak den svenske jenta.

Det er norsk også på sjette- og sjuendeplass. Maiken Caspersen Falla ligger 2.40,1 bak Bjørgen og Ragnhild Haga 2.42,0 bak. Justyna Kowalczyk er på åttendeplass, nesten tre minutter bak Marit Bjørgen.

Johaug gir opp

Justyna Kowalczyk ble bare nummer tre i det første kvartfinaleheatet. Bjørgen og Evgenija Sjapovalova ble for sterke for den polske jenta der. Kowalczyk gikk imidlertid videre som såkalt «lucky loser».

Therese Johaug endte også på tredjeplass i sitt kvartfinaleheat, mye fordi hun bommet med innslaget på målstreken og ble slått med noen små centimeter.

Sophie Caldwell fra USA vant heatet foran Gaia Vuerich fra Italia, mens Johaugs tid på 3.42,41 var 18 hundredeler svakere enn Kowalczyks tid på 3.42,23.

Ville det holde til å gå videre som lucky loser?

For Johaugs del var det ekstremt viktig at svaret var ja, men dessverre ble det nei. Dermed gikk Johaug glipp av mange viktige bonussekunder i sammendraget.

- Det er veldig surt å ryke ut nå, spesielt på målfoto. Jeg kunne strekt fram foten, men gjorde det ikke. Det kan jeg bare takke meg selv for. Allerede etter søndag skjønte jeg at sjansen for å kjempe om seieren blir tøft etter Marits renn i Oberstdorf, sa en skuffet Therese Johaug til NRK etterpå.

- Det er sjanseløst. Marit slo meg med ti sekunder i prologen. Jeg er allerede 1,15 bak. Førsteplassen har jeg gitt opp. Jeg må bare nullstille meg, komme meg tilbake på hotellet og gjøre meg klar til i morgen, la Johaug til.

UTSLÅTT: Therese Johaug mener at hun ikke lenger har en mulighet til å vinne årets Tour de Ski.

Heiko JungeNTB scanpix


Kowalczyk faller også fra

Ingvild Flugstad Østberg hadde full kontroll på sitt kvartfinaleheat og vant dette foran Ragnhild Haga, mens Heidi Weng og Maiken Caspersen Falla kom igjennom nåløyet i det femte og siste heatet. Kikkan Randall fra USA ble nummer tre her, men gikk videre som den beste av taperne.

Dermed ble Kowalczyk slått ut, akkurat som Johaug. Hanna Kolb fra Tyskland tok nemlig den andre «lucky loser»-plassen.

Bjørgen tok kommandoen også i semifinalen, og vant som hun ville, mens Stina Nilsson tok andreplassen uten å anstrenge seg for voldsomt.

Den andre semifinalen besto av fire norske jenter; Heidi Weng, Ingvild Flugstad Østberg, Ragnhild Haga og Maiken Caspersen Falla, samt amerikanske Kikkan Randall og sveitsiske Laurien van der Graaff.

Der ble det trippelseier for Norge. Østberg vant foran Weng, mens Falla ble nummer tre og van der Graff nummer fire. Begge gikk videre til finalen på grunn av bedre tid enn nummer tre i det andre semifinaleheatet.

Fire norske i finalen

Norge fikk dermed fire løpere helt til finalen: Marit Bjørgen, Heidi Weng, Ingvild Flugstad Østberg og Maiken Caspersen Falla. Svenske Stina Nilsson og Laurien van der Graaff fra Sveits var eneste utfordrere til norsk seier i Val Müstair.

Weng gikk rett i tet i finalen, og fikk følge av de tre andre norske jentene, mens Nilsson og van der Graaff ble hengende etter.

Bjørgen slo til i en av bakkene og parkerte feltet der. Dermed vant hun i overlegen stil, mens Heidi Weng ble nummer to og Ingvild Flugstad Østberg nummer tre.

Stina Nilsson tok fjerdeplassen.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment