Monday, January 12, 2015

- I’ve always been Messi-man, but in 2014 was Ronaldo better – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Vi spør tippeligaspillere om hvem de vil gi Gullballen til.

Mandag kveld deles Ballon d’Or ut. Gullballen. Årets beste fotballspiller i verden. Den gjeveste indidivuelle utmerkelsen en fotballspiller kan få.

Cristiano Ronaldo vant i fjor, mens Lionel Messi gikk til topps de tre foregående årene. Fire, hvis vi regner med Ballon d’Or-prisene som ble delt ut før denne prisen slo seg sammen med FIFAs egen pris.

De tre nominerte for 2014 er nettopp Cristiano Ronaldo og Lionel Messi, samt den tyske keeperen Manuel Neuer.

Hvem som vinner, blir kjent under FIFA-gallaen i Zürich mandag kveld. FIFA sender hele seansen direkte på sin YouTube-kanal. Der streames ogås pressekonferansen med de tre kandidatene, som starter klokken 15.30.

Showet sendes også direkte på både Eurosport (sendestart 18.15) og TV 2 Sportskanalen (sendestart 18.00).

Cristiano Ronaldo er bookmakernes klare favoritt. Det er imidlertid ingen garanti for at han vinner.

Nettavisen har spurt flere av tippeligaspillere om hvem de ville stemt på. Det gir oss et bilde av hvem som er favoritt til å smile bredest i Zürich mandag kveld, men kanskje ikke et veldig klart svar.

Vi stilte helt enkelt spørsmålet «Hvem bør få Gullballen og hvorfor?»

Magne Hoset, Viking:
- Ronaldo fordi han i 2014 rett og slett var mest komplett. Han holdt et høyt nivå hele året og hadde ingen formdupper.

Mads Hansen, Mjøndalen:
- Selv om Neuer har hatt en strålende sesong, og på mange måter redefinert keeperrollen, står det mellom Messi og Ronaldo for meg. De er så til de grader i en klasse for seg selv at det å måtte velge mellom dem får Sofies valg til å fremstå som noe trivielt. Uansett: Jeg har alltid vært en Messi-mann (Messiever?), men i 2014 var Ronaldo strået hvassere. Jeg begrunner det med Champions League-seier, samt bedre individuelle statistikker.

Mix, tidligere Rosenborg:
- Som utespiller er det vanskelig for meg å si at en keeper bærer laget sitt, men i år går det ikke an å komme rundt Neuer, som knapt har gjort én feil. Og det har han gjort i 1,5-2 posisjoner – som både keeper og sweeper.

Morten Berre, Vålerenga:
- Jeg ville stemt på Messi, rett og slett fordi jeg synes han er best.

Vidar Örn Kjartansson, Vålerenga:
- Ronaldo! Han fortjener den. Han vant Champions League med Real Madrid og hans målstatistikk er utrolig. Han er den perfekte spiller!

Tore Reginiussen, Rosenborg:
- Jeg ville stemt på Neuer, på grunn av det han gjorde for Tyskland i VM og fordi jeg hadde æren av å være lagkamerat med ham en liten stund.

Jonas Svensson, Rosenborg:
- Det blir Ronaldo for meg. En maskin og atlet som leverer mål i hver eneste kamp. Komplett!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment