Wednesday, March 16, 2016

Jansrud failed in crucial downhill races: – Suddenly light – Aftenposten





sport-match

- Jeg sto på start og følte at forholdene bare ble bedre og bedre. Så skulle jeg starte, og så bare gikk lyset. Jeg hadde bra forhold akkurat i starten, men så var det bare helt mørkt, forklarte Vinstra-alpinisten.

På grunn av de varierende forholdene opplevde han at han kanskje skulle få en ekstra sjanse på å ta utforkula, den som han vant forrige sesong.

Fikk svarteper

Men i stedet var det han selv, og de som startet bak ham som satt med svarteper.

- Det er kjedelig, men det er også en del av gamet. Slik har det vært mye denne sesongen. Både Janka, Fill og jeg fikk smake forholdene. I mellompartiet var det veldig vanskelig i super-G-svingene og over kanten. Da må du se sporet helt. Jeg ble liggende litt i mellom og ikke vite om det er mye snø eller is. Dere så hvordan Aleks (Aamodt Kilde), som også fikk flatt lys, ble tatt av forholdene, forklarte Jansrud etter fjerdeplassen i sesongfinalen i neste års VM-by St. Moritz.

- Det er litt surt når både Peter Fill og Dominik Paris gir meg den gullmuligheten. Men det er en grunn til at Fill gir meg sjansen, og det er at han også har dårlige forhold, la Jansrud til.

Hjemmehelten Beat Feuz, som var heldig med lysforholdene, vant rennet foran Steven Nyman og Eric Guay.

Første italiener

Italieneren Peter Fill ble den første italieneren gjennom tidene til å vinne utforkula, men den hadde han aldri fått dersom ikke Aksel Lund Svindal hadde skadet seg i Kitzbühel. Fill hadde bare to pallplasseringer gjennom sesongen, men vant fordi han stort sett alltid er blant de ti beste. Han ble nummer ti i selve finalen.



- Det  var vanskelig å kjøre, men jeg er alt i alt ganske fornøyd med den gjennomkjøringen. Delvis var det veldig bra, mente Jansrud.

Aleksander Aamodt Kilde kjørte bra øverst i løypa, men gjorde en kjempefeil og endte faktisk helt sist av de 22 som startet i finalen.

- Kjøringen var egentlig ok, helt til den feilen som kostet meg alt. Jeg kom litt tett inn i en passasje og måtte sette opp skiene. Da jeg kom inn i porten måtte jeg lene meg inn og sklir jeg på skoene. Når man risikerer og gir gass er det slike feil som kan skje. Det har vært få av dem før denne sesongen, forklarte Kilde.

- Dette er det bare å glemme og tenke på det som kommer i morgen, sa gutten fra Lommedalen. Da skal Kilde kjempe om sammenlagtseieren i super-G-cupen.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment