Sunday, November 29, 2015

Lund Svindal won in comeback – Aftenposten





sport-match

Han mistet nesten hele fjorårssesongen med en akillesskade. Men i årets første utforrenn, viste Aksel Lund Svindal at han fremdeles er en av verdens beste fartskjørere. Lund Svindal vant i Lake Louise med ett hundredels sekund foran italieneren Peter Fill.

- Jeg er selvfølgelig veldig fornøyd med løpet, at jeg vinner og er tilbake igjen, men etter at jeg gjorde en feil vel halvveis ned i traseen, ble jeg forbannet. Jeg måtte virkelig ta meg sammen og konsentrere meg om å komme tilbake på rett spor, fortalte Svindal til NTB via trener Lars Mæland etter rennet.

- Etter at jeg var kommet meg på rett kjøl igjen etter den feilen jeg gjorde, fikk jeg en fin følelse i det nederste partiet på vei mot mål. Jeg må innrømme at det gikk så bra at jeg hadde håp om å se grønne tall på resultattavla, sa Svindal.

Lå bak

Både Lund Svindal og Kjetil Jansrud hadde imponert på treningene før verdenscupåpningen. Jansrud klarte ikke å følge opp de gode treningsrennene og kjørte i mål på femteplass med startnummer 17. Og lenge så det ut som Lund Svindal også ville få problemer med å ta ledelsen.

1) Aksel Lund Svindal, Norge 1.47,29, 2) Peter Fill, Italia 1.47,30, 3) Travis Ganong, USA 1.47,65, 4) Guillermo Fayed, Frankrike 1.47,82, 5) Carlo Janka, Sveits 1.47,86, 6) Max Franz, Østerrike 1.47,91, 7) Dominik Paris, Italia 1.47,97, 8) Matthias Mayer, Østerrike 1.47,99, 9) Kjetil Jansrud, Norge 1.48,06, 10) Erik Guay, Canada 1.48,13.

Øvrig norske: 15) Aleksander Aamodt Kilde, Norge 1.48,52.

Nordmannen lå bak Fill hele veien ned til mål og hadde problemer i den første halvdelen av løpet. Halvveis var han snaut halvsekundet etter italieneren. Men så begynte avstanden å krympe. Neste passering var han 0.37 sekunder bak. Og passeringen før mål var han kun tidelet etter lederen. Og da Lund Svindal krysset målstreken, kom det grønne lyset. Han overtok ledelsen med ett hundredels sekund. Og det løpet klarte ingen å matche. Fill ble nummer to mens amerikaneren Travis Ganong tok tredjeplassen. Kjetil Jansrud endte på niendeplass.

- Jeg må slå fast at Aksel Lund Svindal ikke kjørte noe optimalt løp. Det var en del smårusk her og der, slo sportssjef Claus J. Ryste fast etter at seieren var sikret.

- Dette var en veldig bra dag for Aksel. Han var litt ute her og der, men risikerte det som var nødvendig og gikk for seieren. Han satset maksimalt og holdt farten. Han var kompakt, også der han ble slått litt ut av det. Jo, det viser styrke, sa Ryste til NTB.





Seier nummer sju

Seieren var hans første på 699 dager og en perfekt start på comebacksesongen for 32-åringen. Seieren var også hans sjuende i Lake Louise.

Mange gledet seg stort over å se Norges største alpintstjerne på toppen av pallen igjen. Gratulasjonene halget på Twitter. Og blant dem som gratulerte, var Emil Hegle Svendsen.

 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment