Monday, November 30, 2015

This is Stabæk new coach – TV 2

NY STABÆK-TRENER:  Billy McKinlay skal etter det TV 2 erfarer være Stabæks nye trener. Her er han avbildet under en Watford-kamp mot Brentford. Skotten ledet laget midlertidig i 2014. FOTO: NIGEL FRENCH /

Se pressekonferansen i videovinduet øverst!

Mandag kveld kalte Stabæk inn til en pressekonferanse. Der ble David Moyes’ tidligere assistenttrener i Real Sociedad Billy McKinlay (46) presentert som ny hovedtrener. Skotten fikk sparken sammen med David Moyes i Real Sociedad tidligere denne måneden, og er nå klar som Bob Bradleys etterfølger.

Veldig imponert

– Veldig glad for å være her. Dette er en god mulighet for meg til å komme å jobbe for en så god klubb. Jeg har hatt veldig gode diskusjoner med formannen og Inge André Olsen. Jeg er veldig glad for å være her, sier McKinlay.

– Jeg er en trener som liker å være involvert og liker å jobbe med spillerne. Det synes jeg er viktig at de blir bedre og utvikler seg, fortsatte skotten.

46-åringen kommer rett fra spansk fotball. På pressekonferansen takket han Moyes for at han fikk muligheten i Spania. Den verdifulle erfaring fra Spania og ha vært Moyes assistent mener den nye Stabæk-treneren vil være verdifulle inn i den nye jobben. 

– Hvilken type manager er du?

– Jeg liker at mine lag er konkurransedyktige og forhåpentligvis vinne. Jeg ønsker at vi skal være organisert og disiplinert. Alt dette blir assosiert med suksessfulle lag og spille på en måte som gjør supporterne entusiastiske. Det synes jeg er viktig, forklarer skotten til TV 2.

Slik beskriver treneren om hvordan han havnet i Norge.

– Jeg fikk en telefon fra Inge André Olsen og han spurte om dette var noe jeg kunne være interessert i. Etter de neste møtene var jeg veldig imponert. Det var en beslutning jeg følte var riktig etter å ha snakket med klubben, fortsetter McKinlay.

Snakket med Hangeland

Skotten kjenner ikke til norsk fotball så godt, men har jobbet og spilt med flere norske spillere tidligere.

– Jeg vet nok hvilken kvaliteter norske spillere har. Profesjonaliteten deres må en bare beundre. Kvaliteten på personligheten og karakteren deres har imponert meg siden jeg spilte i Blackburn med Henning Berg, Tore Pedersen og to andre. Jeg har sett Rosenborg noen ganger og deres nivå er godt. Spesielt noen år tilbake da de kjempet i Europa. Dette blir en tøff, men spennende utfordring, forklarer skotten.

Skotten har ikke snakket med noen av sine tidligere lagkamerater, men tok en telefon til tidligere Fulham-spiller Brede Hangeland.

– Jeg snakket med Hangeland forrige uke. Han roste, ikke bare klubben, men også ligaen. Han følte at det var en god mulighet for meg. Han er en jeg respekter veldig mye som person og spiller. Hannes mening var verdifull, sier skotten til TV 2.

Det var etter at McKinlay fikk sparken i Real Sociedad at Stabæk kastet seg rundt for å få ham til Stabæk. Etter flere telefonsamtaler fikk de endelig til et møte med 46-åringen. Klubben er godt fornøyd med å ha fått McKinlays signatur.

– Vi tror at Billy er et godt og interessant valg. Han har mye erfaring, både som spiller og trener. Vi tror at han vil bli en god etterfølger etter Bob Bradley. Han hadde mye suksess her, men vi er sikker på at Billy vil bygge på det Bob har gjort så lang. Vi synes det er interessant at Billy er bryr seg om å utvikle unge spillere. Det er viktig del av en liten fotballklubb som Stabæk, sier formann Espen Moe.

– Vinnertype

Stabæk la tidligere mandag kveld ut ledetråder om hvem den nye treneren er. Da skrev klubben at den nye treneren skal være en utlending og mellom 40 og 50 år. McKinlay passer inn til beskrivelsen med sine 46 år. 

Skotten begynte sin karriere i skotske Dundee United før han ble solgt til Premier League-klubben Blackburn i 1995. Der ble han lagkamerat med Henning Berg og Lars Bohinen. I Blackburn spilte han frem til 2000 da han ble lånt ut til Leicester.

Etter en låneavtalen der ble 46-åringen solgt til Bradford City der han spilte med Gunnar Halle. Forsvarsspilleren husker godt skotten og forklarer at han virket reflektert med tanke på fotball.

– Som spiller var han en vinnertype. Han var aggressiv og god med ball. Han er jo skotte. Jeg har truffet ham et par ganger etterpå og han har vært i Fulham i noen forskjellige roller som trener, forklarer Halle til TV 2.

– Nå har han vel fått en god del erfaring nå. Det virket som om han hadde god greie på fotball. Han hadde peiling og det var klart at han ville gå den veien. Han var en ledertype i garderoben, fortsetter Halle.

Var trener i Watford i åtte dager

McKinlay var også hovedtrener i Watford i åtte dager i 2014, før han ble erstatter av tidligere Chelsea-spiller Slavisa Jokanovic. I Watford ledet han klubben til en seier mot Brentford og en uavgjort mot Brighton.

Tidligere i november ble det klart at Stabæks trener forrige sesong forlot klubben til fordel for den franske Ligue 2-klubben Le Havre.

52-åringen ledet Stabæk i to sesonger. Den første sesongen endte klubben på niendeplass, mens amerikaneren ledet Stabæk til en bronse forrige sesong.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment