Sunday, December 27, 2015

Jansrud: – I’m not as confident this year as last year – Aftenposten





sport-match

- Jeg er ikke like trygg i år som i fjor. Ambisjonen er jo å bli bedre fra år til år, sier Kjetil Jansrud.

Født: 28. august 1985 (30 år)

Hjemsted: Vinstra/Oslo

Klubb: Peer Gynt.

Viktigste meritter: 

OL: Gull super-G (2014), sølv storslalåm (2010), bronse utfor (2014).

VM: Sølv superkombinasjon (2015)

Verdenscupen: 11 enkeltseire, nummer to sammenlagt forrige sesong

Tre dager før julaften kunne endelig Kjetil Jansrud klarte til topps på seierspallen i et verdenscuprenn igjen. Selv om det var i den utradisjonelle øvelsen parallellstorslalåm, gjør det alltid godt for selvtilliten å vinne.

- Noen vil kanskje si at det ikke var en ekte verdenscupøvelse, men det er uansett kult å ha vunnet den første.

Tirsdag er det tilbake til alvoret igjen, denne gang utfor i Santa Caterina. Søndag var både Jansrud og Aksel Lund Svindal langt bak på den første treningen, uten at det plaget OL-vinneren fra Sotsji noe særlig:

- Det er en spesiell trasé som er kjørt lite. I år er den ekstra vanskelig, det er veldig urolig. Det var mange som tok det rolig på den første treningen, sier han.

Sesongen så langt beskriver Jansrud som «todelt».

- Mye har vært bra, men starten var ikke god. Jeg fikk litt panikk da jeg i Lake Louise tapte terreng der jeg vanligvis er raskest. Vi gikk gjennom utstyret og gjorde noen små endringer. Det handlet først og fremst om støvlene. Når man setter dem vekk i åtte måneder, og det er plastikk vi snakker om, kan de endres. Det samme kan føttene gjøre. Jeg trodde jeg hadde full kontroll, men det hadde jeg ikke, innrømmer han.



- Man vil bli bedre år for år, og hvis man legger lista der, er det som har skjedd til nå skuffende. Men jeg synes at det er respektløst av meg overfor konkurrentene å bruke et slikt ord. Jeg føler at det etter Lake Louise har gått sakte, men sikkert bedre og bedre, legger han til.

- Du har vært mye plaget med ryggen tidligere, hvordan er den nå?

- Helt medium. Tilbake på normalen vil jeg si. I fjor på denne tiden var den derimot veldig bra. Men ryggen hemmer meg ikke i renn, og jeg vil ikke analysere resultatene mine opp mot hvordan ryggen er.

-  Forrige sesong var du best i fart. Hvordan er det ikke å være det lenger?

- Det er mye morsommere å være nummer én. Nå føler jeg at jeg er i en situasjon jeg har vært i før. Men der er alle de andre også. Jeg er glad for resultatene til Aksel, og det beviser jo bare det vi visste: at han er en av de beste gjennom tidene. Det er ingen bitterhet fra min side. Man får de resultatene man fortjener, og vi får bare sikte på å lukke det forspranget han har nå.

- Norge har fått en fantastisk start på alpinsesongen. Det står 8–5 til Norge mot resten av verden i antall seire i herreklassen. Hva er din forklaring?

- Det er mange faktorer som stemmer. Resultatene vi får nå er en bekreftelse på at den jobben vi gjør hele året er veldig bra. Vi har en svært offensiv holdning i laget, og det var gøy at vi tok trippelt på Super-G i Val Gardena, spesielt med tanke på at det var første gang på pallen for Aleks (Aleksander Aamodt Kilde). Men dette er egentlig ikke noe vi prater så veldig mye om. Vi går ikke rundt og slår hverandre på skuldra hver dag. Idrett er ferskvare.

- Dere har arbeidet spesielt med starten?

- Det er litt av forklaringen. Vi har god hjelp av dem som analyserer, med Robbie Reid i spissen. De setter tall på våre ideer, og det er jo flott.

- Det kan også se ut som om dere er flinkere enn mange av konkurrentene til å være aerodynamiske gjennom deler av løypa?

- Det er vel ikke akkurat rakettforskning at det hjelper. Det bør alle som stiller til start vite.

- Har dere bedre utstyr enn konkurrentene?

- Nå kjører Aleks på et annet skimerke enn Aksel og jeg, så selv om vi har supert utstyr er også det bare en del av forklaringen.

- Henrik Kristoffersen flytter til Østerrike, og Aksel Lund Svindal har bodd der i flere år. Du vurderer ikke å gjøre det samme?

- Jeg har tenkt på det, men det blir ikke aktuelt. Jeg har for mye av mitt sosiale liv, venner og familie, hjemme i Norge, sier Kjetil Jansrud som etter tirsdagens renn reiser hjem til Norge for å feire nyttår.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment