Thursday, December 31, 2015

Tensions are rising in the Four Hills Tournament: – The game is underway – Manager

Shopping med annonselenker

Det går mot et thrillerrenn i Garmisch-Partenkirchen første nyttårsdag.

GARMISCH-PARTENKIRCHEN (Nettavisen): Hjemmefavoritten Severin Freund leder den tysk-østerrikske Hoppuka sammenlagt etter det første rennet i Oberstdorf tidligere denne uken, men Peter Prevc, som var noe uheldig med forholdene i den første konkurransen, viste i torsdagens kvalifisering at han blir vanskelig å slå.

I tillegg er Anders Fannemel på fjerdeplass lysten på å ta igjen tyskerens forsprang.

LES OGSÅ: – Blir hengt ut som juksemakere

Freund valgte å stå over kvalifiseringen i Garmisch-Partenkirchen, men verdenscupleder og favoritt til å stikke av med sammenlagtseieren, Prevc, valgte imidlertid å gjennomføre kvalifisering til tross for at han var forhåndskvalifisert.

Nå møter han Freund i duell første nyttårsdag.

IMPONERT: Alexander Stöckl mener det skal mye til for å slå Peter Prevc.

Terje BendiksbyNTB scanpix

Norges landslagstrener Alexander Stöckl tror det kan ha vært taktiske grunner til at tyskeren valgte å stå over.

- Jeg tror det var litt taktisk. Nå får han hoppe i slutten av omgangen, og han satser kanskje på at det vil være bedre forhold mot slutten. Spillet er i gang, sier Stöckl til Nettavisen.

- Hopper perfekt

Selv vil ikke Prevc spekulere for mye i hvorfor rivalen fra Tyskland valgte å stå over.

- Jeg vet ikke hvorfor han ikke hoppet. Jeg er ikke han eller treneren hans, men han har mye selvtillit etter seieren i Oberstdorf. Nå har treningshoppene hans vært bra her i Garmisch, så han sparer nok på kreftene sine, sier Prevc til Nettavisen.

Men det skal nok mer til enn å stå over kvalifiseringen for å tukte sloveneren. Torsdag var han suverent best med et hopp på 139 meter, og det er liten tvil om at konkurrenten må ta ut deres makspotensial for å henge med Prevc i rennet første nyttårsdag.

- Han hopper helt perfekt. Hvis han fortsetter sånn blir det vanskelig å slå ham, sier Stöckl til Nettavisen.

- Han trykker til på hoppkanten med ganske mye kraft og han er veldig flink til å komme i flyposisjon tidlig. Det gjør at han opprettholder hastigheten, forklarer østerrikeren.

Stöckl legger ikke skjul på at det er få som vil være i stand til å tukte sloveneren.

- Det blir en utfordring.

Vil ikke avsløre hemmeligheten

Prevc usikker på hvorfor ting stemmer så bra i bakken for tiden.

- Hvis jeg forteller hemmeligheten min, så kommer alle til å hoppe like langt, sier en spøkefull Prevc til Nettavisen, før han blir mer seriøs.

- Jeg er litt usikker på hvorfor det har gått så bra. Vi har jobbet veldig bra i hele sommer og i vinter har jeg kommet opp på et høyt nivå mye tidligere enn i de forrige sesongene. Jeg vet faktisk ikke hva som er grunnen, men jeg tror det dreier seg om hardt arbeid, forklarer sloveneren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dommerne fant lite å trekke på kvalifiseringshoppet til Peter Prevc i Garmisch-Partenkirchen.

Michael DalderReuters

Til tross for solid hopping så langt i vinter, går han ikke med på at han er klar favoritt til å stikke av med sammenlagtseieren.

- Jeg vurderer minst ti hoppere som favoritter i denne turneringen. Slik kommer det også til være frem til siste renn, sier Prevc.

Offensiv Fannemel

En av favorittene han sikter til er Anders Fannemel som ligger på fjerdeplass i sammendraget. I kvalifiseringen ble Fannemel nummer syv, noe han var bra fornøyd med.

Han virker ikke å være overrasket når han får høre at Prevc hoppet over ti meter lenger.

- Det håper jeg han gjorde for jeg gjorde et dårlig hopp – da bør han hoppe såpass mye lenger, sier Fannemel.

Nordmannen avslører at han brukte kvalifiseringen til å prøve seg litt frem i håp om å få til enda bedre hopping.

- Det er trening det handler om. Man kan ikke slå seg til ro med middels hopping. Derfor må man prøve mer, forklarer Fannemel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Anders Fannemel har en god følelse før nyttårshopprennet.

Terje BendiksbyNTB scanpix

Hornindal-hopperen ser frem til fredagens nyttårsrenn.

- Følelsen er veldig bra. Jeg synes jeg kom godt i gang, så det er bare å banke til i morgen, sier Fannemel til Nettavisen.

Nyttårshopprennet er utsolgt og det meldes at det vil komme nærmere 25.000 tilskuere til arenaen.

Nettavisen følger rennet fra Garmisch-Partenkirchen.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!



LikeTweet

No comments:

Post a Comment