Wednesday, December 30, 2015

Twin sister said no to Gyor – yes to NM and OL – Aftenposten





sport-match

Når det er snakk om Mørk og håndball, dreier det seg ofte om Nora. Men Thea Mørk er også så god at Györ gjerne ville ha henne

Født: 5. april 1991

Klubb: Larvik. Tidligere: Bækkelaget, Aalborg og Njård.

Høyde: 1,68

Plass: venstre kant

Meritter: Fem NM-gull med Larvik, fem seriemesterskap.

Denne sesongen spiller de sammen i Larvik. Så skiller tvillingene lag. Men gjenforenes de på landslaget? Thea Mørk vil inn i OL-diskusjonen.

Gulljentene forbereder seg til OL og EM i Stavanger 

Onsdag ettermiddag spiller Thea Mørk for sitt sjette NM-gull i håndball. Men ambisjonene strekker seg lenger enn medaljer og glitter her hjemme. Det selv om hun nettopp takket nei til den ungarske storklubben Györ.

Kvinner

2014: Larvik-Halden 35–15

2013: Larvik-Tertnes 29–21

2012: Larvik-Stabæk 31–26

2011: Larvik-Stabæk 37–13

2010: Larvik-Vipers 31–18

Menn

2014: Arendal-Bodø 23–22

2013: Fyllingen-BSK 33–23

2012: Fyllingen-Elverum 22–19

2011: Haslum-Drammen 38–28

2010: Haslum-Follo 24–20

Som kjent fortalte Nora Mørk rett før avreisen til VM at hun neste sesong bytter ut Larvik med Györ. Det ikke så mange vet er at også venstreving Thea hadde tilbud fra ungarerne, men hun valgte å takke nei.

Kommer til å savne Nora

– Jeg var ikke helt klar for Györ. Jeg hadde mer lyst på ett år til i Larvik. Det er bedre og tryggere for meg. Men det blir ekstremt rart å skille lag med Nora, og jeg kommer til å savne henne veldig, sier Thea, som er tett knyttet til tvillingsøsteren. Da Nora spilte VM i Danmark, var jentene på telefon med hverandre hver dag.

Tre norske spillere på VMs drømmelag 



– Vi har skilt lag én gang før også. Nora dro til Larvik ett år før meg, mens jeg ble i Njård. Men da var jeg litt skadet og hadde bare godt av å bli. Jeg liker det litt trygge, men jeg kan godt tenke meg å oppleve et annet land og en annen liga jeg også. Håndballivet er ikke så langt. Jeg satt jo og vurderte tilbudet fra Györ før jeg sa nei, sier 24-åringen.

Vil i OL-diskusjonen

Thea er en av dem som er på radaren til landslagssjef Thorir Hergeirsson. Kanskje kunne hun ha vært mer med i bildet før årets VM-uttak, men i en Champions League-kamp mot Krim 7. november fikk hun skulderen ut av ledd og ble kjørt med ambulanse til Tønsberg sykehus. NM-finalen mot Glassverket i Nadderud Arena blir comebacket på banen.

– Jeg tror alt er bra i skulderen nå. To bra treninger til, så …

– Og så vil du til OL?

– Jeg skal i alle fall gjøre avgjørelsen vanskelig for dem. Det skal litt til å bli tatt ut til OL som debutant, men jeg skal stå på – og forhåpentlig holde meg skadefri.

– Da blir det fort lagvenninne Sanna Solberg du skal konkurrere mot, ettersom Herrem var så god i VM?

– Camilla er tøff. Det var kult å se henne spille så godt. Sanna og jeg får bare dra hverandre fremover på treningene og gjøre hverandre gode, sier Thea.

NM-grossister

Larvik er klar for sin 14. NM-finale på rad, mens Glassverket er der for første gang på 34 år. De 13 siste har gitt 12 Larvik-seire, mens Byåsen brøt rekken med seier i 2007.

På herresiden er Bodø i finalen for andre gang på rad og møter Fyllingen, som vant både i 2012 og 2013.

Som håndballjenter flest vil ikke Thea ta noe for gitt selv om Larvik er kjempefavoritt mot Glassverket, spesielt når lagets beste skytter, Jeanette Kristiansen (søster av VM-vinner Veronica, som også ble cupmester med Midtjylland mandag) er ute med en håndskade.

– Glassverket har mange gode spillere, og når Jeanette er ute er det sikkert andre som vil stå frem.

Akkurat som Thea Mørk har lyst til 30. desember – og i hele 2016.

Aftenpodden Sport julespesial: Dette er årets bajas og årets ufyselige utøver

LikeTweet

No comments:

Post a Comment