Sunday, December 20, 2015

Sundby: – ​​A dream to win on shiny ski – Aftenposten





sport-match

Martin Johnsrud Sundby og Sjur Røthe viste god form før Tour de Ski mens Petter Northugs generalprøve ble en stor fiasko under 15 km klassisk i Toblach søndag.

Johnsrud Sundy knivet med russeren Alexander Bessmertnykh hele løpet. De to byttet på å lede underveis, men vant til slutt den tøffe duellen med knapp margin.

– Jeg er utrolig fornøyd. Jeg har oppnådd et stort mål, nemlig å vinne på blanke ski. Det har jeg trent beinhardt mot. Men jeg er nødt til å slenge noen komplimenter til russeren. Han gikk ekstremt bra i dag. Det var en kul fight, men jeg er glad det gikk min vei såklart, sier Johnsrud Sundby til NRK.

Nordmennene byttet på å velge mellom ski med feste og blanke ski før den klassiske 15-kilometeren i Toblach. Men med eller uten feste – ingen kunne hamle opp med Alexander Bessmertnykh i starten. Russeren valgte festesmørning og gikk ifra alle i på de første kilometerne. Kun Martin Johnsrud Sundby holdt rimelig greit følge av nordmennene. Han var kun få sekunder bak etter 2,1 kilometer.

Og det ble en duell mellom de to utover i løpet. På neste passering, 6,7 kilometer, var avstanden 1,6 sekunder. Og etter 10 kilometer, var det Johnsrud Sundby som ledet med fem sekunder.

2,1 kilometer senere var avstanden halvvert. Men nordmannen avsluttet knallsterkt og vant med 12,1 sekund på den russiske konkurrenten.

Seieren var den første i verdenscuphistorien på blanke ski i et distanserenn, ifølge NRK-eksperten Torgeir Bjørn.



Mange av våre lesere har fått med seg disse: 

Og et snaut minutt bak de to, var det en kamp mellom Sjur Røthe og Dario Cologna om den siste pallplassen. Cologna ledet an på de første kilometerne, men Sjur Røthe gikk fortere og fortere på sine blanke ski og knep tredjeplassen.

Petter Northug ble hektet av tidlig i løpet og valgte som vanlig å ta resten av løpet som en treningstur. I mål var han 3.55,2 bak Johnsrud Sundby. Ikke et godt tegn før Tour de Ski. Men Northug selv er ikke engstelig for egen form.

- Jeg ligger bra i rute. Jeg er veldig fornøyd med resultatene før jul. Så jeg føler at jeg har god kontroll på der jeg ønsker å være før Tour de Ski, sier han til NRK.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport.

Hør og abonnér via Itunes på telefonen din her, via desktop her, eller lytt med ett klikk her:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment