Sunday, March 22, 2015

Kristoff: – It will be crucial to win – Nettavisen

Shopping med annonselenker

Søndag kan Kristoff bli historisk – igjen.

Alexander Kristoff vil tråkke ut fra start i vårklassikeren Milano-Sanremo med startnummer én søndag, etter at han vant rittet forrige sesong.

«Sykkelmonumentet» er verdens lengste, profesjonelle endagsritt med sine 293 kilometer. Det var også det første «sykkelmonumentet» i historien som ble vunnet av en nordmann.

Søndag skal Katjusja-rytteren prøve å forsvare fjorårsseieren og Kristoff forteller at han er klar for styrkeprøven som venter.

- Jeg vant i fjor og jeg har hatt en god start på denne sesongen, så jeg må forvente å være blant favorittene. Men Milano-Sanremo er et veldig åpent ritt, så mange ryttere kan vinne på forskjellige måter. Man kan vinne rittet med en spurt, slik jeg gjorde, eller du kan rykke fra med en mindre gruppe opp Poggio eller tidligere. Det betyr at det er mange favoritter, og trolig er det rundt 20 ryttere som kan vinne, forteller Kristoff ifølge Cyclingnews.com.

27-åringen forteller at han føler seg trygg på spurten sin, men han vet at det vil være tøffe konkurrenter på oppløpet hvis det ender med en massespurt.

- Jeg er ganske komfortabel hvis det skulle bli en spurt om seieren, men det er andre raske ryttere også. Mark Cavendish slo meg i Kuurne-Brussel-Kuurne i år og han har en del andre seire også. Peter Sagan vant en etappe i Tirreno-Adriatico. Du har også Michael Matthews, som vant en etappe i Paris-Nice, sier nordmannen.

- Kritisk øyeblikk
I fjor måtte rytterne igjennom et kraftig regnvær underveis, men værvarselet viser at det trolig blir tørr veibane på deres vei til Sanremo i år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VANT: Alexander Kristoff vant fjorårsutgaven av Milano-Sanremo foran Fabian Cancellara (t.v.) og Ben Swift.

Jean-christophe MagnenetAfp

Været er imidlertid ikke det Kristoff frykter mest. Han vet at han må henge med opp de korte, bratte stigningene som kommer like før mål. Det vil være nøkkelen for at nordmannen skal kunne forsvare fjorårsseieren.

- Hvis det blir angrepet opp Poggio, vil det være et kritisk øyeblikk. Du må gi alt for å prøve å holde følge. Du må holde deg så nære fronten av feltet som mulig. Hvis de sterkeste rytterne får en luke, vil jeg muligens slite med å klare å henge på. Men vi får se hvordan jeg føler meg. Kanskje jeg har en super dag og klarer å følge dem, men det kommer an på hvordan de andre er, forteller Kristoff.

- Boasson Hagen kan vinne
Også Lars Petter Nordhaug (Team Sky) og Edvald Boasson Hagen (MTN – Qhubeka) sykler rittet.

- Hvis tempoet settes høyt kan en del av spurterne slite med å henge med, og det kan absolutt gi muligheter for Edvald, sier Eurosports sykkelekspert Arild Eriksen.

For Nordhaug handler det i hovedsak om å gjøre jobben som hjelperytter, men også han kan ha mulighet mener Eriksen, dersom tempo er høyt og om han rykker tidlig.

Milan – Sanremo vises direkte på Eurosport fra 14.30 på søndag.

LØYPEPROFIL: Milano – Sanremo, 293 kilometer.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment