Wednesday, October 1, 2014

- Not as bad as the newspapers write – online newspaper

Ronny Deila og Celtic klare for å imponere i Europa League.

Ronny Deila kliner til mot Dinamo Zagreb torsdag. Kampen skal bli en frierferd mot skeptiske tilhengere.

- Vi kommer til å gå beinhardt ut i denne kampen. Jeg håper stemningen blir god. Vi vil trenge støtten vi kan få, sier Deila til NTB.

En komfortabel seier over Dinamo Zagreb vil stilne kritikken mot ham ganske mye.

Etter tapene mot Legia Warszawa i sommer så Deila ut som en helt utslitt mann. To måneder etter er gnisten i øynene tilbake og posene under mer eller mindre borte.

Nå mangler bare én seier i europacupene. Det er seks kamper siden sist – mot Reykjavik i juli.

Ikke stress

Deila har ikke fryktet for jobben. Han var under voldsomt press i mediene. Celtic er en institusjon i Skottland. En liten haug journalister livnærer seg langt på vei av å rapportere om klubben. Da blir selv den minste ting en gigantsak.

- Det har ikke vært så ille som det kunne se ut som i avisene. Innad i klubben føler jeg at det har vært ganske rolig. Jeg snakker mye med styreformann og eiere. De vet at dette må ta litt tid. Samtidig skjønner jeg at de ønsker resultater. Der er en utfordrende balansegang med langsiktig tenkning opp mot raske resultater. Og vi må bare innrømme at vi hittil ikke har vært gode nok, sier Deila til NTB.

– Jeg håper og tror torsdagskampen kan bli noe ekstra.

Språkslit

Fansen er delt i synet på ham. 50-50 sier de som kan peile Celtic-temperaturen godt. Fraksjoner av tilhengerne krever umiddelbar suksess. Andre kan leve med noen måneder opp og ned-fotball.

Deila bygger om den skotske storklubben, mye helt fra bunnen av. Store skadebekymringer har gitt liten mulighet til å få et solid fundament.

Nå begynner ting å sette seg litt mer.

- Jeg har veldig tro på dette. Men ting tar tid. Det er mye som skal gjøres. I starten jobbet jeg nesten døgnet rundt. Det var mye å sette seg inn i. Bare det å gi intervjuer og snakke engelsk tok mye energi i begynnelsen.

Rett etter flyttingen forvillet Deila seg inn på en pub for en pint.

Da ble han nesten overfalt av fans på autograf- og bildejakt.

- Ikke mer pub, sier Deila og ler. (©NTB)

LikeTweet

No comments:

Post a Comment