Tuesday, October 14, 2014

- Will arouse tremendous enthusiasm among LSK fans – online newspaper

Her er de heteste kandidatene til å bli ny Lillestrøm-trener.

Lillestrøm er på jakt etter ny hovedtrener. Det er klart etter at Magnus Haglund velger å gi seg som LSK-sjef etter sesongen.

Nå er spørsmålet hvem som blir svenskens etterfølger på Åråsen.

Etter hva Nettavisen har grunn til å tro, er det følgende tre navn som i hovedsak skal være aktuelle for å overta den ettertraktede jobben som Lillestrøm-trener:

  1. Runar Kristinsson (KR Reykjavik-trener)
  2. Morten Tandberg (Bærum-trener)
  3. Magnus Powell (LSK-assistent)


I tillegg skal Sarpsborg 08-trener Brian Deane være en mer usannsynlig utfordrer.

- Det blir ingen kommentarer rundt spekulasjoner om hvem som skal ta over som trener i 2015, sier Lillestrøms sportsdirektør Torgeir Bjarmann til Nettavisen tirsdag kveld.

Islandsk favoritt
KR Reykjavik-trener Runar Kristinsson seiler etter det Nettavisen erfarer opp som den kanskje største favoritten til å overta Åråsen-jobben.

Den 45 år gamle islendingen har en stor plass i LSK-fansens hjerter etter 71 kamper i den gule drakta på slutten av 90-tallet.

Kristinsson ble forrige uke sitert på at han allerede har vært i Norge for å forhandle med en norsk klubb, men at det ikke er Lillestrøm han snakket med. Uansett skal han nå trolig stå høyt på blokka til Lillestrøms sportsdirektør Torgeir Bjarmann.

- Kristinsson vil være et populært valg, og han virker å være den største favoritten. Om han blir ny LSK-trener, vil det vekke en enorm entusiasme blant fansen, sier Kanarifansen-leder Kenneth Kvebek til Nettavisen.

Som KR-sjef har Kristinsson ledet laget til ligagull i 2011 og 2013, og cupgull i 2011, 2012 og 2014.

LSK-helt: Runar Kristinsson.

Lise ÅserudNTB scanpix

Torsteinn Haukur Hardarson er redaktør for islandske Sport.is, og han mener Kristinsson kan være en strålende mann for Romerikes stolthet.

- Jeg vet han ser etter en mulighet til å være trener på et høyere nivå enn Island, sier Hardarson til Nettavisen.

- Tror du han takker ja til et tilbud fra Lillestrøm?

- Det hadde ikke overrasket meg. I intervjuer virker det som han jakter en ny utfordring, sier Hardarson.

Den islandske fotballeksperten sier følgende om Kristinssons filosofi:

- Han spiller offensiv fotball, og laget hans er komfortabel med ball. Han er den spilleren på Island med flest landskamper gjennom tidene, og jeg vil si at han er veldig respektert, forteller Hardarson.

Bærum-helten
Den andre favoritten er Bærum-trener Morten Tandberg.

35-åringen fra Høvik har siden 2010 gjort Bærum til et topplag i førstedivisjon, og det med bare 4,7 millioner kroner i budsjett, minst av alle lagene. Nå ligger de an til å klare playoff om tippeligaplass.

- Det er hyggelig å bli nevnt når tippeligaklubber trenger trenere, sier Tandberg til Nettavisen.

AKTUELL? Morten Tandberg, her i LSK-tøy fra La Manga i 2008, da han som spillerutvikler i Bærum var med LSK til den spanske treningsplassen.

Per Kristian TorvikRomerikes Blad

LSK-supporterne er stort sett positive til den unge treneren.

- Han er et veldig spennende navn, og han har gjort det veldig bra i Bærum. Men jeg tenker at det er noe helt annet å trene Bærum enn å trene Lillestrøm, og jeg er derfor litt skeptisk. Det er min personlige mening. Han burde kanskje få noen år på baken som assistenttrener i Tippeligaen først, sier Kvebek.

Tandberg selv er opptatt med prolisens-kurs i disse dager.

- Har du lyst på LSK-jobben?

- Jeg er per nå trener i Bærum, og har et stort ønske om å drifte fotballtrener-yrket på et så høyt nivå som mulig. Da er det naturligvis et mål for meg å bli tippeligatrener, sier 35-åringen.

Nominert til pris
Tandberg har ikke bare gjort seg bemerket som en flink fotballmann. I 2012 ble han også nominert til «årets bankende hjerte» i Budstikka, og avisen beskrev ham som en fotballtrener med gode menneskelige evner. Som et eksempel trakk avisen frem at Tandberg serverer vanskeligstilte mat på julaften, og jobber for foreningen Alternativ jul.

- For LSK-supportere som ikke kjenner deg så godt, hva slags fotballfilosofi står du for?

- Det er stort spørsmål som krever mer enn en liten notis i Nettavisen, men jeg liker å kontrollere kampene. Det har vi har øvd på i mange år i Bærum, og det har blitt varemerket vårt. Vi skal være gode med ball, gode til å kontrollere kamper, tøffe i gjenvinningsfasen og i stand til å styre tempoet i kampene, sier Tandberg.

- I Bærum har du fått god tid. Hva kan du utrette i LSK der kravene er høyere og tiden mindre?

- De beste trenerne er de som klarer å utrette noe fra start, men som samtidig har en langsiktig plan og utøver progresjon, men vi lever i en verden hvor det ikke nytter å ha lange, fine planer hvis man ikke vinner på søndager, sier han.

Selv om han bare er 35 år, føler Tandberg seg klar for en oppgave som tippeligatrener.

- Jeg er klar for en sånn type oppgave, men samtidig er jeg ydmyk og har stor respekt for den type stillinger. Men jeg føler at jeg er klar til å ta på meg en større oppgave enn det jeg har nå, jeg har gått en god skole i Bærum og lært mye der, mener Tandberg.

Kontrakten hans går ut etter sesongen, og vil således ikke koste LSK noe i overgangssum.

Powell: – Jeg bør være en kandidat
To andre navn kan også være aktuelle for å overta, nemlig Haglund-assistent Magnus Powell og Sarpsborg 08-trener Brian Deane.

Powell er i ferd med å fullfør UEFA prolisens, det høyeste trenerkurset i Europa, og har gått en god skole under Haglund de siste sesongene. Powells kontrakt med LSK går ut ved årsskiftet.

- Powell prater helt sikkert med Bjarmann og har ambisjoner. Han er ikke blant de navnene som fansen diskuterer, men han hadde fått støtte hvis han fikk jobben, sier Kvebek.

Selv er Powell positiv til å gå ut av assistentrollen og inn i en hovedtrenerrolle på Åråsen.

- Jeg bør være en kandidat nå som jeg har tatt trenerkurset, men det er opp til LSK. Det spiller ingen rolle hva jeg synes, sier Powell til Nettavisen.

- Har du lyst på LSK-jobben?

- Det er et hypotetisk spørsmål. Vi får se hva jeg vil gjøre med min fremtid, og hva klubben vil gjøre, jeg kan ikke tenke på det nå, sier han.

- Hva får LSK hvis du blir ny hovedtrener?

SNART LEDIG: Brian Deane er ferdig i Sarpsborg etter sesongen.

Vegard Wivestad GrøttNTB scanpix

- De får en trener med samme filosofi som nå, og Magnus og jeg har jobbet sammen. Jeg har allerede innflytelse på hvordan vi skal spille. Det de får med meg, er kontinuitet. Jeg skal fortsette spillet vi driver med nå, og utvikle det videre, sier Powell.

Deane: – LSK en stor klubb
Brian Deane er ferdig i Sarpsborg 08 etter sesongen, og seiler opp som en outsider i LSKs trenerjakt. Engelskmannen, som i sin tid scoret Premier Leagues første mål, har på to sesonger klart å etablere blåtrøyene som et offensivt og fintspillende lag i Tippeligaen.

Han svarer følgende på spørsmål om han er åpen for å overta Lillestrøm.

- Lillestrøm er en stor klubb i England, alle har hørt om den. Det er en stor klubb, og jeg har venner som har spilt der. Det er en kompliment å bli nevnt i sammenheng med Lillestrøm, sier Deane til Nettavisen tirsdag kveld.

Men foreløpig er Deanes fremtid usikker. Og han slår fast at han vil vurdere de tilbudene som kommer på bordet foran ham.

- Jeg er åpen for alt. Det dukker stadig opp ledige jobber i England, og det frister, men samtidig har jeg det veldig fint i Norge. Jeg liker nivået og mener jeg har gjort en god jobb her. Vi får se hva som skjer, sier Deane.

Han vil ikke svare på om han har fått noen konkrete tilbud fra andre klubber.

Kanarifansens leder mener uansett at LSK-fansen gjerne skulle hatt med Haglund videre.

- Alle jeg har snakket med ønsket Haglund som trener også neste sesong. Han er populær, men nå har vi i hvert fall fått en avklaring, sier Kvebek.

Lillestrøm ligger på femteplass i Tippeligaen når fire runder gjenstår. Søndag møter de Strømsgodset til viktig kamp i Drammen.

LES OGSÅ:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment