Sunday, February 14, 2016

Johaug won again: – An inhuman pace – Manager

Promotion med annonselenker

Avgjorde opp Mördarbakken.

Therese Johaug og Heidi Weng tok kommandoen fra start på 10 kilometer fristil, fellesstart i Falun, søndag. Duoen gikk hardt ut fra start, sammen med Jessica Diggins, Ingvild Flugstad Østberg og Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Opp Mördarbakken andre gang, var det kun Weng og Johaug igjen for å kjempe om seieren. Der viste Johaug kjempekrefter, og fikk en luke til lagvenninnen.

Dermed endte det med nok en verdenscupseier for Dalsbygd-jenta. Weng ble nummer to, 8,8 sekunder bak Johaug, og Jacobsen ble nummer tre. Hun var 13,9 sekunder bak vinneren i mål.

Diggins sikret fjerdeplassen i løpet.

Ingvild Flugstad Østberg sprakk på slutten, og ble bare nummer ni. Ragnhild Haga ble nummer seks, og var dermed fjerde beste norske kvinne.

- Glad jeg slapp å spurte

Seiersjenta forteller i sitt intervju med FIS etter rennet at planen hennes funket perfekt i Falun.

- Min taktikk var å gå hardt fra start. Jeg er i god form, så jeg måtte bare kjøre på. Forhåpentligvis skulle de andre slippe, og det skjedde opp Mördarbakken på sisterunden, forklarer vinneren.

- Jeg er veldig glad for at Heidi slapp opp bakken, for jeg var skikkelig tung på slutten. Jeg var glad jeg slapp å spurte, sier hun videre.

- Umenneskelig tempo

Ragnhild Haga gikk seg oppover i feltet utover i løpet, men synes det gikk i overkant raskt fra start av.

- Andre runden var bedre enn den første. Den første runden var det et umenneskelig tempo, men det er sånn det pleier å være. Så jeg følte meg sprekere etter hvert, heldigvis, forteller Haga til NRK.

Også tredjeplasserte Astrid Jacobsen synes tempoet i starten var veldig høyt.

- Jeg er litt for dårlig på førsterunden. Jeg mangler det siste giret som jeg trenger for å holde følge med Therese i starten, dessverre. Avslutningen var bra, men det var akkurat litt for langt opp til Therese og Heidi, forklarer tredjeplasserte Jacobsen.

Hard åpning

Allerede opp Mördarbakken den første gangen, sprakk feltet opp. Over toppen etter 1,7 kilometer, var det dannet en trio med Johaug, Weng og Flugstad Østberg i tet.

Diggins fra USA og Jacobsen fulgte nærmest, mens resten av feltet havnet langt bak allerede fra start.

I sprintbakkene inn mot runding etter fem kilometer, var det Johaug og Weng som hadde fått en liten luke. De tre andre jentene fulgte like etter.

Norsk duell

På den andre runden fikk Johaug og Weng en luke til resten.

Johaug var sterkest, og stakk fra Weng på sisterunden. Dermed ble det nok en seier for Johaug i Falun. Weng sikret andreplassen.

Jacobsen gikk fra Diggins opp Mördarbakken, og avgjorde kampen om tredjeplassen.

Tungt for Østberg

Ingvild Flugstad Østberg forsøkte lenge å henge med tetkvarteten. Utover i løpet fikk hun det likevel veldig tungt. Gjøvikjenta endte til slutt helt nede på niendeplass, 35 sekunder bak Johaug.

Hun taper dermed mange verdifulle poeng i verdenscupen sammenlagt. Der kjemper hun mot Therese Johaug om seieren.

Johaug leder nå verdenscupen med 208 poeng på Østberg. Weng er nummer tre.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!



LikeTweet

No comments:

Post a Comment