Friday, June 19, 2015

Alexander Kristoff has been anonymous for long, but Friday he beat finally to Switzerland … – Dagsavisen

Sport

Annonse

Cxense Display

Av Jørgen Tjærnås, NTB

Alexander Kristoff (27) spurtslo Peter Sagan (25) og vant den sjuende etappen i Tour de Suisse fredag.

Tinkoff-Saxos Sagan har så langt vunnet to etapper etter å ha vært sterkest i spurten. Men på den 164.6 km lange etappen fra Biel til Düdingen var Katusja-rytter Kristoff sterkest da etappen skulle avgjøres.

– Det var en tøff dag i dag, og jeg har ikke følt at formen har vært super her i Sveits. Laget gjorde en veldig god jobb med å få meg opp i front. Uten dem hadde jeg aldri vunnet. Beina mine var ikke fantastiske, men jeg er veldig glad for å ha holdt unna, sa Kristoff i seiersintervjuet.

Mann mot mann

Det sto kun mellom Kristoff og Sagan, som stakk av fra resten av teten på oppløpet. Nordmannen lå hele tiden foran, og Sagan klarte aldri å komme opp på siden av ham. Seieren kom etter at Katusja hadde hatt et perfekt opptrekk for rogalendingen.

– Han kom fort, men jeg klarte å svare på angrepet. Jeg følte at jeg hadde ham, men det var langt til mål med den slake oppoverbakken mot streken. Jeg var veldig sliten da jeg krysset målstreken.

Målbildene viste at nordmannen var en halv sykkellengde foran Sagan.

– Jeg følte meg bedre i dag enn i går, og er veldig glad nå, sa Kristoff.

Torsdag vant Sagan spurten på 6. etappe med Kristoff på 3.-plass.

Nye dueller

Fredagens triumf var Kristoffs 18. seier denne sesongen. Det er mest av alle i proffsirkuset.

Tour de Suisse, som er del av verdenstouren, avsluttes søndag. Rittet er viktig for 27-åringen i oppkjøringen til Tour de France, som starter 4. juli.

I Frankrike er det trolig duket for nye dueller mellom Kristoff og Sagan. Slovaken er den store favoritten til å ta den grønne poengtrøya. Kristoff er regnet som hans kanskje fremste utfordrer.

Etter at Tour de France innledes med en prolog venter en etappe som passer spurterne på rittets annen dag 5. juli. Det er også Kristoffs bursdag.

I sammendraget i Sveits leder franske Thibaut Pinot fortsatt 37 sekunder foran Geraint Thomas. (©NTB)

Resultater:

Etapperittet Tour de Suisse fredag, verdenstouren (17 av 28):

7. etappe, 164,6 km Biel/Biennie – Düdingen:

1) Alexander Kristoff, Norge (Katjusja) 3.38.07, 2) Peter Sagan, Slovakia (Tinkoff- Saxo) samme tid, 3) Davide Cimolai, Italia (Lampre) s.t., 4) Greg Van Avermaet, Belgia (BMC) s.t., 5) Arnaud Demare, Frankrike (FDJ) s.t., 6) Jürgen Roelandts, Belgia (Lotto) s.t., 7) Sep Vanmarcke, Belgia (LottoNL) s.t., 8) Michael Albasini, Sveits (Orica) s.t., 9) Marco Marcato, Italia (Wanty) s.t., 10) Jose Joaquin Rojas, Spania (Movistar) s.t.

Øvrig norsk: 92) Vegard Breen (LTS) 1.43, 143) Lars Petter Nordhaug (Sky) 17.09.

Sammenlagt:

1) Thibaut Pinot, Frankrike (FDJ) 25.55.03, 2) Geraint Thomas, Storbritannia (Sky) 0.37 min. bak, 3) Domenico Pozzovivo, Italia (AG2R) 0.50, 4) Simon Spilak, Slovenia (Katjusja) s.t., 5) Miguel Angel Lopez, Colombia (Astana) 1.07, 6) Jakob Fuglsang, Danmark (Astana) 1.22, 7) Tom Dumoulin, Nederland (Giant) 1.27, 8) Steve Morabito, Sveits (FDJ) 2.29, 9) Sebastien Reichenbach, Sveits (IAM Cycling) 2.43, 10) Sergio Henao, Colombia (Sky) 2.46.

Norsk: 68) Breen 47.20 min. bak, 121) Nordhaug 1.21.59, 122) Kristoff 1.22.00.

Rittet avsluttes søndag.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment