Wednesday, June 17, 2015

Such trained Martin Ødegaard to be good – Nettavisen

Promotion med annonselenker

Martin Ødegaards far holdt foredrag om suksessoppskriften under talentleir.

STAVANGER/OSLO (Nettavisen): Kometkarrieren til Martin Ødegaard (16), Norges første Real Madrid-spiller, har selvfølgelig ført til stor interesse for hvordan 16-åringen har trent for å bli så god.

SVARTE PÅ SPØRSMÅL: Martin Ødegaard fortalte at han nøyde seg med vanlig norsk, sunt kosthold under oppveksten.

Tommy AaseTippemagasinet

Mye av æren tilfaller utvilsomt pappa Hans Erik Ødegaard (41).

- Han har vært utrolig viktig for meg. Om det ikke var for ham, så hadde jeg nok ikke vært der jeg er i dag, fortalte Martin Ødegaard da deltagerne i Statoils talentleir i Stavanger onsdag fikk stille ham spørsmål om oppveksten.

16-åringen fortalte også at det som oftest var han som dro med seg faren sin på fotballbanen og ikke omvendt.

Pappa Ødegaard holdt et foredrag for fotballtalentene, der han fortalte om treningshverdagen til Martin i oppveksten.

- Når det gjelder Martin, hadde jeg store tanker, men det sa jeg ikke til noen, fortalte Hans Erik Ødegaard.

Alt handlet om å tre ting: Trene mye. Trene godt. Trene riktig.

- Skal du bli bedre enn andre, må du trene mest. Det er ikke sikkert det holder, engang. Du må trene godt. Du må være nøye og konsentrert på det du gjør. Hvis du ikke er det, er du sjanseløs, sa Hans Erik Ødegaard.

Nordmenn har en ulempe, konkluderte han, ettersom det er snø tre måneder i året. Det gir norske fotballtalenter dårligere tid enn talenter i andre land har.

- Du må trene mer enn de på laget ditt, mer enn de på kretslaget, mer enn de på regionlaget og mer enn de i England og Spania og alle andre land. Dette sa jeg ikke til Martin, men sånn tenkte jeg.

- Skal du bli god med ball, må du trene med ball. Jo flere touch du har med ballen, jo bedre blir du. Hvis en spanjol får trene med ball tre måneder mer enn oss, blir han lett bedre. Absolutt alt Martin og jeg har gjort, har vært med ball. Han har aldri jogget som oppvarming. Du blir ikke god av det, fortalte pappa Ødegaard. 

PÅ TALENTLEIR: Martin Ødegaard snakket med noen av Norges største fotballtalenter i Stavanger onsdag.

Tommy AaseTippemagasinet

Hver gang Martin lærte seg en ny finte på trening, måtte han gjennomføre den samme finten i kamp.

I tillegg til å fremheve viktigheten av å trene med ball hele tiden, ble også to andre elementer trukket fram: Tempo og orientering.

- Det som ofte skiller i fotball, er tempo. På alle treninger har vi jobbet med «snabba steg», «quick feet», frekvens eller hva man vil kalle det. Små, korte bevegelser for å bli kvikk i beina.

- En tredje ting vi har jobbet mye med, er orientering. Du må vite hvor du har med- og motspillere. Jeg tror vi begynte å jobbe med dette da Martin var åtte år.

Hans Erik Ødegaard hadde også et klart innspill på hva som kreves for å klare alt dette i mange år.

- For at du skal ville trene så mye som må til, og gjøre det godt og riktig, er det viktig å ha det gøy. Hvis du ikke har det gøy, kommer du til å være drittlei lenge før du er 16 år. En viktig jobb for oss som er trenere og ledere, er å legge til rette for at dere har det gøy, sa Hans Erik Ødegaard.

Avslutningsvis ble Martin stilt en rekke spørsmål, blant annet om hvorfor han valgte Real Madrid når Liverpool er favorittlaget til både Martin og Hans Erik.

- Som pappa sa her, er en av de viktigste tingene å trene best, og da følte jeg at Real Madrid var det beste laget å trene med. Jeg tror jeg får de beste utfordringene på trening der, svarte Martin Ødegaard.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment