Wednesday, July 15, 2015

Froom will be tested – Nettavisen

Shopping med annonselenker

Tour de France-leder Chris Froome sier at han gjerne underlegger seg fysiologiske tester etter at årets Tour er over.

Det vil han gjøre for å fjerne alle mistanker om at han er dopet. Briten imponerte stort på tirsdagens 10. etappe da han stakk i den siste stigningen og la alle konkurrenter langt bak seg. Nærmeste sammenlagtutfordrer er nesten tre minutter bak med ti etapper igjen før målgangen i Paris 26. juli.

Etter å ha blitt løyet til i mer enn ti år av Lance Armstrong, amerikaneren som senere innrømmet at han dopet og jukset seg til sju Tour de France-titler, er det mange fans og supportere som har vanskelig for å akseptere at det går an å utklasse konkurrentene på en slik måte som Froome gjorde uten av det er juks med i bildet.

Konsentrasjon

– Akkurat nå er jeg nødt til å konsentrere meg om det som skjer her i Touren, men jeg er selvsagt helt åpen for å gjennomgå fysiske tester så snart Touren er over, eller når det måtte passe på et hvilket som helst tidspunkt, sa Froome på en pressekonferanse etter onsdagens 11. etappe.

– Det kan komme interessante ting ut av slike tester, og kanskje kan laget mitt lære noe av det også, sa Froome.

Froome ble også mistenkeliggjort i 2013 etter hans strålende kjøring opp Mont Ventoux.

Hacket

Datafiler fra to år tilbake ble lekket på internett denne uken, men Sky-sjef Dave Brailsford hevdet umiddelbart at de lekkede dataene skyldes hacking.

Dataene viste blant annet at pulsen til Froome var på 160 slag i minuttet da han satte inn angrepet opp Mont Ventoux. Det er regnet som meget lavt.

– Min makspuls er bare på 170. Derfor er jeg overrasket over at den var såpass høy som 160 etter to uker med sykling, sa Froome selv.

– Min jobb er å komme hit og være åpen og ærlig overfor alle. Vi har forsøkt å være i front når det kommer til antidopingarbeid, sa Skys manager Dave Brailsford. (©NTB)

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment