Friday, January 29, 2016

EM-hero confronts bullying culture online – Aftenposten





sport-match

KRAKOW: Håndballgutta er klare for semifinalen i EM, og da er vel alt bare fryd og gammen? Nei. Erlend Mamelund får gjennomgå midt i jubelrusen.

31-åringen er en hardhaus som har vært med i internasjonal håndball i ti år. Han tåler en trøkk – også på sosiale medier. Men han er bekymret for mobbekulturen blant norsk ungdom.

- Jeg har alltid fått en del pepper, og det kommer fortsatt en del meldinger og diverse på sosiale medier. Det tåler man. Jeg er mer bekymret for hvordan ungdommen er med hverandre når jeg ser hva unge gutter og jenter skriver til meg, forteller Kiel-spilleren.

- Også når dere har gjort det så bra i EM?

- Ja, det kommer ting på Twitter og Instagram. Det er skremmende å se hvordan noen skriver. Mobbekulturen er beinhard, sier bæringen.

DIREKTE KLOKKEN 18.30: FØLG DEN HISTORISKE EM-SEMIFINALEN MELLOM NORGE OG TYSKLAND

Blir slaktet

I en tid da nesten hele det norske folk hyller håndballgutta for å ha tatt seg til en historisk semifinale, er det andre som er opptatt av alt annet enn jubel.



- Jeg får slakt her og der, men vi gamle gutta tåler det godt. Derimot tror jeg ikke det er hyggelig for unge gutter å få sånne meldinger som jeg får. Selv er jeg en hoggestabbe og har alltid levd med det, sier Mamelund, som var mest kjent for å erte på seg Elverum-fansen. Der blir han kalt for klyse. Men andre hadde regien.

- Østlendingen hadde opplegget klart. Jeg fikk bare et manus i hånden – og la på litt ekstra, fortalte Mamelund til Aftenposten for snaut to år siden.

- Men blir jeg kalt for klyse, er det fordi de ikke vet hva klyse er.  Jeg er ikke klysete, men trekker det stempelet 50 ekstra tilskuere til Taiga'n (Elverum-fansen), er det bare fint, sa en av Norges beste håndballspillere det siste tiåret.

Her er bare noen av meldingene om Mamelund de siste dagene og midt i jubelrusen:

  • Jeg skjønner ikke hvorfor Mamelund med???????????eldresenteret neste på han sa vi sist mesterskap!!!! Hjelp
  • Hvorfor bruke Myrhol når det har gått så bra uten? Og hvorfor spiller Mamelund? Rå og dårlig spiller…
  • Mamelund… Få det bort
  • Mamelund prøver å ødelegge i år igjen. Tror det er for seint denne gang, Erlend
  • Mamelund er helt natta
  • Hva slags type sopp har Mamelund på hodet?

Mamelund er ikke den første norske idretsstjernen som opplever netthets.

- Terskelen for å mobbe når man er på nett er lav, det er et kjempeproblem, har alpinesset Kjetil Jansrud sagt til Dagbladet tidligere.

Sterkt comeback

Mamelund var nygift, Haslum-spiller og godt i gang med revisorjobb da livet plutselig forandret seg. Storklubben Kiel var i beit for en forsvarsspiller og ringte til Bærum i sommer.

- Jeg må jo ha gjort noe bra tidligere i karrièren, mener de som har håndballfaglig bakgrunn. Thorsten Storm forsøkte å hente meg til Rhein-Neckar Löwen, og (Alfred) Gislason prøvde å få meg til Magdeburg. Samtidig skal jeg være så ærlig å si at et ikke var så mange spillere tilgjengelig. Men jeg har gjort jobben min i Kiel og gjort comeback på landslaget, så det har vært et bra år.

- Hva har Kiel-livet lært deg?

- Vinnerviljen i garderoben. Du tar på deg drakten og tenker: Dette taper vi ikke. Det er første gang jeg har kjent så godt på den kulturen, og den har vært moro å ta med seg.

Lagkameratene skadet

I semifinalen mot Tyskland skulle Mamelund ha møtt lagkameratene Steffen Weihold og Christian Dissinger, men begge er skadet.

- Det er et knallsterkt tysk lag, med spillere bare fra Bundesliga. Men jeg synes vi har vist fin progresjon gjennom hele mesterskapet, sier Mamelund, som får besøk av hele familien.

De vil nok vite å holde orden på tallene underveis. Faren er revisor, moren har konsernregnskapet i Gjensidige, broren Håvard er revisor og assistenttrener i Haslum, mens fruen Karoline driver med kredittanalyse i Nordea.

Men mobbingen på sosiale medier får ingen gjort noe med.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment