Monday, January 18, 2016

- In Norway, I respected for who I am, regardless of where I come from – Aftenposten





sport-match

Randabergs kaptein og ferske norgesmester i volleyball, Arjola Prenga, søker om norsk statsborgerskap. 29-åringen fra Albania har tidligere spilt i USA, Frankrike og Spania. Der har hun følt at hun har møtt en nedlatende tone.

-  Jeg ble sett på som albaner og ikke noe annet, og det er akkurat som om mange mener at albanere er dårlige mennesker. Jeg mener man må vurdere et menneske ut fra hvordan man oppfører seg. Da jeg kom til Nord-Trøndelag og elitelaget Stod for tre år siden, merket jeg en helt annen holdning. I Norge blir jeg respektert for den jeg er, uavhengig av hvor jeg opprinnelig kommer fra.

Kantspilleren hadde ikke drømt om å bli så lenge. Nå vil hun være her resten av livet.

Sist helg ble den suverene spilleren norgesmester for andre gang, nå med sitt nye lag Randaberg fra Stavanger. Hun og de to lagvenninnene Eline Bye og Gunn Marit Finstad flyttet dit etter at Stods damelag fikk økonomiske problemer og måtte kutte elitesatsingen.

-  Jeg stortrives og liker at folk setter pris på meg som Arjola. Jeg elsker nordmenn. Derfor ønsker jeg å stifte familie her, sier hun.

Arjola Prenga er ved siden av jobben som proffspiller, trener for barn i klubben. Hun snakker litt norsk.

-  I de andre landene jeg har vært i, er jeg blitt møtt med merkelige holdninger allerede på flyplassen. Her i landet er ikke folk opptatt av passet mitt.



Prenga skryter av ildsjelene i Stod og måten hun ble tatt imot på.

- Det er ikke så lett å være langt borte fra familien sin, men jeg ble godt ivaretatt. Folk er virkelig hyggelig mot meg.

Prenga ønsker på ingen måte å underslå at hun kommer fra Albania, og hun er stolt av det. Hun mener albanere har et stort hjerte og er veldig gjestmilde, men hun har funnet seg så godt til rette i Norge at hun har sendt inn søknad om statsborgerskap, selv om hun skjønner at det vil ta tid.

Prenga har flere landskamper fra hjemlandet, men kuttet landslaget da hun dro til Norge, fordi hun følte at det bare ble reising for Albania.

-  Jeg ville konsentrere meg om idretten her i landet.

Lagvenninne Eline Bye husker godt da Prenga kom til Stod.

-  Hun er en veldig lett person å bli kjent med, åpen, ærlig og imøtekommende. I dag er vi som to søstre, forteller 24-åringen.

Begge var på elitelaget da Stod tok sitt første NM-gull, og gledet seg over en ny triumf da Randaberg beseiret Oslo Volley i tre sett.

Bye merker at det er forskjell mellom by og bygd, når det gjelder hvor lett det er å bli kjent med nye folk, og er glad for at Prenga fikk en god start.

-  Det er nok enklere på bygda, og litt vanskeligere i en by. Men uansett blir Prenga respektert, og hun er veldig profesjonell og sterk både fysisk og mentalt, forteller Bye.

Hun håper lagvenninnen får sjansen til å nå den hun ønsker seg aller mest, en fremtid i Norge.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor sterke og fryktløse norske utøvere hylles, vi diskuterer Liverpool og idrettens juks og fanteri:

 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment