Sunday, January 24, 2016

Historically Kristoffersen praised his idol: – This was also a victory for him – Aftenposten





sport-match

KITZBÜHEL (aftenposten.no): Det var Kristoffersen som skulle være i sentrum, selvfølgelig var det det. 21-åringen fra Rælingen hadde som første nordmann vunnet slalåmen i selveste Kitzbühel.

- For oss fra Østerrike er det større å vinne her enn å vinne VM, slo Norges hovedtrener Christian Mitter fast.

- Det har vært kjørt her siden 1931. Det er en rekke med legendariske vinnere som Toni Sailer, Ingemar Stenmark, Alberto Tomba. De største av de store har vunnet her, og nå er Henrik Kristoffersen en av dem. Er det ikke rart? Schladming (i morgen) har flest tilskuere, men når det gjelder pengepremier og tradisjon er Kitzbühel størst, la treneren til.

Kristoffersen ble også den første gjennom alle tider som har vunnet de tre virkelige slalåmklassikerne, Adelboden, Wengen og Kitzbühel samme år.

Opptatt av statistikk

- Jeg er litt opptatt av statistikk, så det er veldig kult å få navnet sitt der, sa hovedpersonen selv etter å ha kjørt seg opp fra 12.-plass etter første omgang til seier.

- Det er også fett at jeg nå er den nordmannen med flest slalåmseire i verdenscupen gjennom tidene, la han til.

Men det skulle selvfølgelig også handle noe om kapteinen på laget, mannen som lå nyoperert på sykehus i Innsbruck mens lagets yngstemann tok slalåmseier nummer fem for sesongen – av seks mulige.



Selv etter nesten å ha kjørt ut i første omgang var Kristoffersen i strålende humør. Det ble naturligvis enda bedre da han kunne se at hjemmefavoritten Marcel Hirscher igjen kom for sent til å slå ham – denne gang med tre små hundredeler.

Også på pressekonferansen sprudlet 21-åringen og sjarmerte den internasjonale pressen. Helt til spørsmålene om Aksel Lund Svindal kom. Da ble han alvorlig.

- Mitt store idol

- Lørdag var en trist dag. Ja, det skal være spektakulært her, men når det rammer en lagkamerat er det ikke gøy. Aksel er mitt store idol. Men i dag tidlig måtte jeg bare glemme det, få det ut av hodet. Jeg kan jo ikke endre det som har skjedd, forklarte han.

- Har du snakket med Aksel?

- Nei, ikke ennå.

- Men var dette en seier for ham også?

- Ja, selvfølgelig. Hvis jeg på en eller annen måte kan hjelpe Aksel, så vil jeg selvfølgelig gjøre det, understreket Rælingen-alpinisten og fortsatte sin hyllest av lagkapteinen:

- Aksel gjør en så utrolig sterk jobb. Han er Norges største idrettsutøver etter min mening. Ja, jeg vet at Zucca (Mats Zuccarello) er svær. Men det er ingen som gjør ting mer riktig enn Aksel. I tillegg skal han jo være politisk korrekt på alt. Men Aksel har hjulpet meg mye. Vi kan ha våre uoverensstemmelser, men jeg unner ham så mye for han står på og gjør en jobb. Hele mannen er bare et underverk.

- Hvor har han lært deg mest?

- Det er egentlig alt. Den jobben han går foran og gjør. Det er ikke mulig å lære så mye av hvordan han har det på rommet, men resten, sa Kitzbühel-vinneren med et lurt smil.

Overtar Svindals rolle

Da Aksel Lund Svindal forsvant ut av sesongen med et avrevet korsbånd, forsvant også mannen som leder verdenscupen sammenlagt. Den norske fartskongen hadde da 107 poeng mer enn Hirscher som har vunnet verdenscupen sammenlagt de fire siste sesongene.

Hirscher fikk 80 poeng for annenplassen sin i Kitzbühel søndag og er på full fart opp i ledelsen sammenlagt igjen. Men nå jages han av en sulten 21-åring fra Rælingen.

Henrik Kristoffersen er bare 118 poeng bak Hirscher nå og blir Norges største håp.

Etter søndagens konkurranse ble Marcel Hirscher spurt om han nå anså Kristoffersen som sin store konkurrent i sammendraget også.

-  Konkurrent? Han er jo favoritten. Slik han kjører nå kommer han til å vinne den store kulen, sa en gravalvorlig Hirscher.

Henrik Kristoffersen bare så vantro bort på sin rival og repliserte:

-  Du er min favoritt.

Aamodt tror Svindals skade kan være positivt for norske alpinfans 

«Fikk» 100 uventede poeng

Etterpå utdypet han det litt for den norske pressen:

-  Han sier jo bare dette for å senke presset på seg selv. Hadde han ikke tatt de hundre poengene som han gjorde i Super G (i et værutsatt renn i Beaver Creek før jul), så hadde det nå bare vært 18 poengs forskjell. Da kunne det sett litt mer interessant ut.

- Nå vil sikkert folk snakke mest om meg og Marcel Hirscher. Vi får se hva Kjetil (Jansrud) finner på. Han har gjort store ting når Aksel har vært ute før, understreket Henrik Kristoffersen.

Jonathan Nordbotten fra Kolbotn satte en overlegen personlig rekord da ha ble nummer seks. Fra før hadde han en 16. plass fra Val d'isere som sitt beste resultat.

-  Dette er noe man drømmer om. Jeg har lenge kjørt godt på ski, så det var godt å få til en ordentlig annenomgang, sa mannen som startet med nummer 51 i første omgang og som i den andre bare ble slått av Henrik Kristoffersen og Marcel Hirscher.

 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment