Monday, January 25, 2016

Henrik Kristoffersen: – It is so painful that I have to be careful – Manager

Shopping med annonselenker

Alpinkometen frykter at sesongen kan ryke.

KITZBÜHEL (Romerikes Blad):  Henrik Kristoffersen leverte sin råeste finaleomgang og vant sin femte slalåmseier for vinteren. Bare hans egen leggskade og Aksel Lund Svindals korsbåndskade setter en demper på humøret.

Alpinhelga i Kitzbühel bød på opp- og nedturer på rekke og rad for de romerikingene i verdenstoppen i alpint

Henrik Kristoffersen var mest glad søndag etter at han hadde rettet opp to store feil fra førsteomgang og klatret fra 12. plass til seier i den tradisjonsrike Kitzbühel-slalåmen.

Men resultatlistene i slalåm forteller ikke hele sannheten om Kristoffersens helsetilstand, ifølge Romerikes Blad.

- Den ene leggen min er så vond etter trening og renn at jeg må være forsiktig. Jeg kommer ikke til å bli kvitt det før sesongen er over, men det kan ikke bli verre, innrømmer Henrik Kristoffersen.

Frykter tretthetsbrudd

Leggskaden han har slitt med siden før jul hemmer ham ikke når han kjører, men etter at han har vært på ski kommer smertene.

Og smertene er heller ikke det verste. Det er frykten for at det skal utvikle seg til et tretthetsbrudd. Det vil i tilfelle sette ham ut av spill resten av sesongen.

Det er foten hans som kommer i press når han spenner til alpinstøvlene. Derfor var han hos leverandørens fabrikk i Italia for å få tilpasset nye innerstøvler i uka mellom seirene i Wengen og Kitzbühel.

- Jeg har testet de nye støvlene, men i rennet søndag brukte jeg de gamle. Det er svært viktig at dette ikke blir verre nå, sier Rælingen-gutten til Romerikes Blad.

Pappa Lars Kristoffersen forteller at situasjonen er under kontroll.

- Vi må være forsiktige, men vi har kontroll. Problemet er ikke å kjøre på ski, men for øyeblikket kan han ikke trene så mye som ønsket. Over tid er ikke det heldig, sier pappa Lars.

- En av mine styrker

I slalåmrennet i Kitzbühel søndag slet Rælingen-alpinisten med helt andre ting i den første omgangen.

Men det kunne endt verre enn det.

  -Jeg kjørte jo egentlig ut to ganger. Men jeg er ganske flink til å hente meg inn når det nesten går galt. Det er faktisk en av mine styrker, sier han.

Dermed fikk han sjansen også i finaleomgangen, og den benyttet han.

- Jeg så på det å vinne som mulig, men vanskelig. Da gikk jeg for alt eller ingenting. Det var helt på limiten. Men jeg kjørte litt smartere enn i den første. Da ble det for vilt, innrømmer 21-åringen.

Slik ble han den første i historien til å vinne slalåmtrippelen Adelboden, Wengen og Kitzbühel.

- Det er spesielt stort å vinne alle de tre klassikerne. Dette er renn som har vært i en årrekke, og det betyr mye for meg.

LES FLERE SAKER FRA ROMERIKES BLAD

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!



LikeTweet

No comments:

Post a Comment