Sunday, January 24, 2016

Kristoffersen won for monster game: From 12-seat victory – Aftenposten





sport-match

OSLO/KITZBÜHEL: Nylig tangerte Kristoffersen Finn Christian Jagge som mestvinnende nordmann i slalåm, i dag overok han teten alene. Og ikke nok med det, 21-åringen er med dagens triumf også første nordmann som vinner et slalåmrenn i Kitzbühel.

- Dette er en av de beste andreomgangene jeg noen gang har kjørt. Det var utrolig, sier Kristoffersen i et intervju vist på NRK.

Jansrud: – For en omgang!

- Det er helt utrolig. Jeg tror jeg er den første til å vinne slalåm i Adelboden, Wengen og Kitzbühel i samme sesong. Dette er utrolig for meg, det er veldig kult, sier han.

Svindal kan være ute et helt år etter skrekkfallet

På spørsmål om dette bare var starten på en stor karriere, svarte 21-åringen følgende:

- Jeg håper det. Jeg er ikke så gammel. Jeg håper å holde det gående i 9,10,11 år til, sier han.

Det var mange somtok til sosiale medier for å hylle Kristoffersens utrolige andreomgang. Blant andre lagkompis Kjetil Jansrud:



- For en andreomgang…. Holy moly, skriver han på Twitter.

- Syke syke Henrik Kristoffersen!!! For en maskin i slalåm!, skriver John Arne Riise.

Monsteromgang etter to grove feil

Nordmannen startet andreomgangen på 12.-plass, etter å ha gjort to grove feil i den første omgangen i Kitzbühel. 21-åringen gikk hardt til verks, men det straffet seg i den krevende løypa. Han lå 0,83 sekunder bak ledende Fritz Dopfer.

- Hva skal jeg si? Jeg kjørte kanskje litt på kanten. Det er sykt å bare være åtte tideler bak med de feilene. Jeg trodde jeg bare kunne pakke sammen og reise hjem, sa Kristoffersen til Aftenposten etter den første omgangen.

Aamodt tror Svindals skade kan være positivt for norske alpinfans

I den andre omgangen var Kristoffersen utilnærmelig. Som i første omgang klinte han til, men det ble ingen feil denne gangen.

Kritikk etter skrekkrennet som kostet Svindal sesongen: – Det er ikke normalt

- Jeg tror jeg kunne kjørt fortere inn mot mål, men bortsett fra det, så gjør jeg som i første, selv om jeg er litt smartere. Man må være på kanten, men jeg tror det var ganske bra. Selv om jeg gjør feil så gir jeg gass, sier Henrik Kristoffersen til NRK.

Opptur for Nordbotten

Konkurrentene forsøkte, men klarte ikke å matche nordmannens tid. Nærmest var Marcel Hirscher, som kom i mål tre hundredeler bak 21-åringen fra Rælingen.

For Jonathan Nordbotten ble søndagens renn også en gedigen opptur. Han kjørte seg strålende opp i andreomgang, og endte til slutt på en sjetteplass.

- Det var deilig. Jeg har kjørt godt på lenge nå, så det var deilig å få en god omgang og bare slippe meg løs, sier Nordbotten til Aftenposten.

Det var stor dramatikk under gårsdagens utfor. Aksel Lund Svindal falt, måtte operere, og er ferdig for sesongen, men også to andre utøvere ble flydd til sykehus etter ulykker.

I dag fortsatte dramatikken. Allerede etter fire porter fikk Italienske Giulano Razzoli en vridning, og han ble flydd avgårde i helikopter. Dette førte til utsettelser i rennet.

Hør den nyeste episoden av Aftenpodden Sport her:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment