Friday, April 17, 2015

Selected Liverpool to “annoy” United fans – Nettavisen

Slik fant Ghayas Zahid sin favorittklubb i England.

VALLE (Nettavisen): Ghayas Zahid er spådd en stor sesong i Vålerenga-drakten og 20-åringen har allerede notert seg for årets første ligamål.

Det kom mot Sarpsborg 08 i forrige serierunde og var en utsøkt perle.

Zahid slo for alvor gjennom sist sesong og med ni mål og flere assists i høstsesongen, ble gutten fra Mortensrud raskt en Klanen-favoritt.

Egentlig er det ikke så rart at unggutten har blitt god i fotball, Zahid er nemlig langt over gjennomsnittet interessert i sporten og ser det meste av kamper både her hjemme i Norge og ute i de store ligaene.

- Michael Owen
Favorittlaget til 20-åringen holder, som for så mange andre i Norge, til på balløya England. Zahids hjerte banker litt ekstra for Liverpool.

Vålerenga-profilen endte opp som Liverpool-supporter av to grunner. Den ene var spisshelten Michael Owen. Den andre var noen fettere som holdt med et annet engelsk lag, rivalen Manchester United.

- Jeg var veldig glad i Michael Owen, det er nok hovedgrunnen til at det ble Liverpool. Det var mange fine øyeblikk med Michael Owen mens han var i Liverpool, men jeg tror ikke det var noe spesifikt øyeblikk som gjorde at jeg valgte Liverpool, sier Vålerenga-spilleren i møte med Nettavisen.

- Jeg likte å se Owen spille og dermed ble det til at jeg så mange kamper med Liverpool. I tillegg er Liverpool rivalene til Manchester United. Jeg tilbringer mye tid med fetterne mine og de er United-fans. Da ble det til at vi så kamper mellom de lagene sammen og jeg valgte Liverpool.

- Så det var for å irritere fetterne litt?

- Ja, kanskje, svarer Ghayas Zahid med et lurt smil.

Peter ByrnePA / NTB scanpix

- Har tro på det
I dagens Liverpool-lag trekker 20-åringen fram brasilianske Philippe Coutinho som en av sine favoritter. 22-åringen har storspilt i vår.

- Jeg har ingen klar favorittspiller nå, men jeg synes Coutinho er klasse, helt fantastisk. I fjor hadde de Luis Suarez og for noen år siden var det Fernando Torres. Jeg synes han var veldig god i Liverpool.

Den røde klubben fra Merseyside har mange supportere i Norge, men den inneværende sesongen har det ikke blitt så mye å juble for. Håpet om plass i Champions League og en FA-cuptriumf lever likevel.

Zahid har troen på at det skal bli en lykkelig slutt for favorittlaget.

- De har slitt litt med å finne en fast spiss denne sesongen, siden Daniel Sturridge har vært mye skadet. Etter nyttår har de hentet seg inn mye, men så kom det to tap mot United og Arsenal. De lagene lå foran på tabellen og dermed ble de kampene avgjørende. Men det er fortsatt mulig å ta igjen Manchester City, som er fire poeng foran. Jeg har troen på at de skal klare det i løpet av de siste kampene, forteller 20-åringen.

- Tenker ikke på det
Selv drømmer Zahid om å én dag bli proff i utlandet, men har ikke turt å tenke tanken på at Liverpool kan bli hans klubb i framtiden.

- Jeg vet ikke, det er ikke noe jeg tenker på. Det hadde selvsagt vært kult å spille for Liverpool en dag, men jeg tenker ikke på det, sier han.

Proffdrømmen legger han imidlertid ikke skjul på og målet er å komme seg ut.

- Alle vil til utlandet en eller annen gang. Jeg vil også komme meg ut og spille på et høyere nivå. Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat hvor, men det hadde vært kult å få sjansen i én av verdens beste ligaer, sier han.

Vålerenga-trener Kjetil Rekdal har troen på at Zahid kan ta steget ut og har prøvd å forberede unggutten på hva som venter ham i utlandet.

- Vi prøver å lære ham at det er en brutal verden der ute. Ofte skjønner du ikke hvordan det er, før du er der. Vi ønsker å forberede ham på det, for det er et rotterace og et råkjør, sier Rekdal til Nettavisen.

- I utlandet er det slik at du enten er med eller ikke. Du får ikke sjanse, etter sjanse, etter sjanse. Du får ikke muligheten til å spille deg i form eller utvikle deg til å bli god nok for laget. Enten er du inne eller så sitter du utenfor. Det er mer kast og bruk av spillere der, sier treneren.

- Et sjokk for mange
Rekdal snakker av erfaring. VIF-treneren har flere utenlandsopphold bak seg i klubber som Borussia Mönchengladbach, Lierse, Rennes og Hertha Berlin. 48-åringen mener at spillerne ikke kan stå med luen i hånden.

Vegard Wivestad GrøttNTB scanpix

- Da jeg var i Frankrike, merket jeg hvor viktig språk er. Du må lære det, ellers så får du ikke med deg noe. Du må også integrere deg i gruppen. Du blir aldri kompiser med de du konkurrerer mot, men du må sørge for å bli respektert og akseptert i gruppen. Det er alfa og omega. Blir du ikke det, får du ikke ballen, heller. Du blir pløyd over ende, uten å få gjort noe som helst. Dette er noe mange unge, norske spillere ikke har blitt fortalt og når de opplever det, kommer det som et sjokk.

Zahid er glad for den erfaringen Rekdal kan videreføre.

- Det er veldig viktig å ha sånne folk rundt seg. Rekdal har fortalt meg ting og kommer til å fortelle meg flere ting som jeg kan ta med når jeg en gang tar steget ut. Jeg kan dra nytte av det senere i karrieren, sier han.

Møter Haugesund
Enn så lenge er det likevel Vålerenga som er hovedfokus for 20-åringen og fredag kveld møter osloklubben Haugesund hjemme på Ullevaal stadion.

Vestlendingene tapte hele 6-0 mot Rosenborg i forrige serierunde og er nok ute etter revansj. VIF på sin side er ubeseiret etter to ligakamper.

Tippeligaen følger du i Nettavisens livesystem hele helgen

Glad i Tippeligaen? Få med deg Tippemagasinet:

P.S. Vil du vinne en tur til Madrid for å se Real Madrid? Da bør du klikke deg inn her og delta i vår konkurranse.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment