Friday, September 25, 2015

Goalkeeper-Opdal saved points with YouTube goals from midfield – TV 2

Vålerenga-Start 1-1

ULLEVAAL/BERGEN (TV 2): Håkon Opdal spilte sin 252 Tippeliga-kamp mot Vålerenga fredag, men Start-keeperen hadde forståelig nok null i målprotokollen før kampen.

Det har han ikke nå lenger, etter et mål som de færreste kommer til å glemme.

Etter 66 minutter tok sisteskansen et frispark fra midtbanen. Han traff ballen litt for godt, og det så ut til at ballen skulle bli enkel for Vålerenga-keeper Sascha Burchert å plukke.

VIF-keeperen kludret det imidlertid ordentlig til og lot ballen gå forbi seg.

– Den kommer til å gå verden rundt som et komisk fotballklipp. Det kommer til å bli en YouTube-hit. Det er nesten slik at du ikke tror det, selv om du har sett det, formelig ropte TV 2-kommentator Harald Bredeli.

Burchert gjemte seg i keeperdrakta etter fadesen, forståelig nok.

– Det er utrolig. Det er sjelden vi ser slike scoringer. Keepertabbe er bare forbokstaven. Det er et dårlig slått frispark. Det er jo keepermat, sa ekspertkommentator Drillo.

– Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende.

– Sa beklager

Scoringen berget uavgjort for Start som dermed ha to strake uten tap i Tippeligaen, men også ti kamper uten seier.

– Jeg har ikke sett maken jeg heller, sier en glad Opdal til TV 2 etter kampen.

– Jeg klarte ikke styre meg

Han hadde likevel medfølelse med keeperen.

– Jeg ble litt revet med da den gikk i mål for det var en sinnssykt viktig scoring. Jeg syns synd på keeperen. Jeg beklager feiringen overfor han, men jeg kunne ikke styre det, sier Opdal.

– Selvfølgelig har vi en spesiell greie oss i mellom. Jeg kan lett sette meg i hans sko. Det er ikke noe gøy. Det er et viktig poeng og et viktig mål, da blir man revet med rett og slett.

Trener Bård Borgersen var naturlig nok fornøyd med poenget og scoringen.

– Det er slikt vi øver på Sørlandet. Det er slik Håkon scorer på hver dag på trening, flirte Borgersen.

Knust Vålerenga-keeper

Burchert bekreftet at han hadde mottatt Opdals beklagelse, mens han selv hadde sagt unnskyld til lagkameratene.

– Jeg kan ikke forklare det. Det var en lang ball som jeg trodde gikk over tverrliggeren, sier Burchert til TV 2.

– Jeg må si unnskyld lagkameratene mine for at det koster oss to poeng. Men shit happens. Vi og jeg må  gå videre og ta tre poeng neste uke.

Tabbekeeperen: – Jeg kan ikke forklare det

Kjetil Rekdal måtte kanskje se medaljene glippe for hans Vålerenga etter at det bare ble ett poeng.

– Det sykt at denne kampen ender 1-1. Surt for Sascha og for oss i den kampen vi er i. Brenner en bråte med sjanser og ender opp med 1-1 på et skudd fra midtbanen. Start hadde vel ikke en målsjanse. Heldig for Start, fryktelig surt for oss, sier Rekdal til TV 2.

– Det er sykt at denne kampen ender 1-1

Vålerenga best i gang

Til tross for at det var glissent på Ullevaal var det hjemmelaget det var mest fyr i fra start.

Laget hadde hatt flere gode muligheter før de til slutt tok ledelsen.

Daniel Fredheim Holm satte inn 1-0 da han skjøt ballen mellom beina på Håkon Opdal 20 minutter ut i kampen.

Gjestene har gått ni strake kamper uten seier, men var ikke ufarlige på Ullevaal.

Det var likevel VIF som burde gått til pause med 2-0 da Ghayas Zahid dro seg fint fri alene med Håkon Opdal. Zahids lobb ble imidlertid for svak.

Trodde de hadde tatt ledelsen igjen

De første 20 minuttene av andreomgang ble ikke den mest sjanserike opplevelsen, men det som skulle komme var det helt fantastisk.

Etter 66 minutter var kampen like langt da Burchert lot Opdals frispark gå forbi seg på nærmest uforklarlig vis.

Ni minutter senere trodde Daniel Braaten at han hadde gitt VIF ledelsen igjen.

Ghayas Zahid kom alene med keeper igjen, lobbet over målscorer Opdal, men traff tverrliggeren. Braaten stanget ballen returen i nettet, men assistentdommeren stod med flagget oppe.

Vålerenga mente også de burde hatt straffe da ballen traff hendene til en Start-spiller.

– Det er slik det er i år med dommerne, det er mye feil. Å bruke energi på å ergre seg over det er ikke vits i… vi kunne scoret tre-fire mål til, sier Kjetil Rekdal.

VIF presset på for seiersmålet og hadde et par gode muligheter mot slutten, men Håkon Opdal leverte strålende prestasjoner også der han vanligvis leverer varene.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment