Monday, September 28, 2015

In the next World Cup can Boasson Hagen get radio aid – Aftenposten



- I ettertid er det helt klart: Edvald burde ha kjørt sammen med Avermaet. Da kunne han ha blitt nummer én eller to.

Det sier manager Birger Hungerholt, etter at Edvald Boasson Hagen i lojalitet til lagkaptein Alexander Kristoff lot en gylden medaljemulighet i sykkel-VM gå fra seg søndag.

Ingen av lederne hadde mulighet til å gi gudbrandsdølen beskjed om at han kunne bli fritatt fra den opprinnelige ordren og heller kjøre slik han selv ville. I VM er det nemlig forbudt med radiokommunikasjon. Rettere sagt var forbudt. I Qatar neste år blir det igjen tillatt med radiokontakt mellom rytterne og ledelsen, forteller Hungerholt.

Påtrykk fra mange

Radio eller ikke har vært et heftig diskusjonstema i mange år. I noen ritt er det tillatt, i andre ikke.

- Det er etter påtrykk fra mange av de store lagene at radio igjen blir tillatt. Argumentet går på sikkerhet. Hvis det er behov for å varsle om farlige situasjoner, er det lettere når man har radiokontakt, sier Hungerholt, som også er manager for Lars Petter Nordhaug (brøt) og Team Joker.

- Hva har vært argumentet for å kjøre uten radio?

- Rittene blir mer åpne. Med radiokontakt kan de bli mer styrt av sportsdirektørene.

I Tour of Norway er det lov med radiokontakt, men i mange av de mindre rittene er det ikke lov.

- Ikke lett å ha oversikten

Selv om Hungerholt mener at Edvald burde ha gått sammen med belgieren Greg van Avermaet i jakten på ledende Peter Sagan, vil han ikke klandre ham.

- Nå du sitter foran og er sliten i «hue», er det ikke så lett å ha oversikten. Kanskje han trodde feltet var nærmere?

- Ble han for lojal?

- For oss som fulgte med på TV, ble det feil. Jeg ble litt forundret over det jeg så, men jeg kjente ikke til beskjedene som var gitt. Med radio kunne det stilt seg litt annerledes, hvis de i følgebilen hadde hatt TV. Men jeg vet ikke hvilken plass i rekkefølgen en norsk bil ville ha fått, sier Hungerholt, som legger til at Edvald er en lojal rytter.

Fulgte ordre

Aftenpostens utsendte sto sammen med en rekke belgiske journalister de siste minuttene av rittet, og de var rasende på nordmannen som ikke hjalp til med å kjøre inn Sagan.

- Jeg var bra posisjonert foran, men planen var at jeg skulle følge og ikke gjøre noen ting og bidra, så da fikk jeg ikke gjort det, sa Boasson Hagen da han ble intervjuet etterpå.

- Da jeg så løpet trodde jeg han hadde nok med å ligge på hjul. Men på intervjuene etterpå virket det som om han hadde noe å kjøre med. Da burde han bare blitt med i Greg van Avermaets forsøk på å kjøre inn Peter Sagan. Det valget burde han tatt selv. Han blir altfor snill dersom han sier at han bare fulgte taktikken, mener Thor Hushovds tidligere trener Atle Kvålsvoll.

Peter Sagan fra Slovakia vant søndagens VM-ritt.  Michael Matthews fra Australia og Ramunas Navardauskas fra Litauen tok de øvrige medaljene.

Publisert:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment