Friday, September 25, 2015

The Norwegian talents warns Kristoff & Co: – World Cup track is harder than we thought – Aftenposten



RICHMOND (Aftenposten/BT): Det norske U23-landslaget var ikke i nærheten av å kopiere fjorårets gull- og bronsemedalje på VM-fellesstarten i USA fredag.

Fellesstart, 129,6 km kvinner junior:

1) Chloe Dygert, USA 1.42.16, 2) Emma White, USA 1.23 min. bak, 3) Agnieszka Skalniak, Polen 1.28, 4) Yumi Kajihara, Japan 1.41, 5) Susanne Andersen, Norge s.t., 6) Elisa Balsamo, Italia s.t., 7) Grace Garner, Storbritannia s.t., 8) Yara Kastelijn, Nederland s.t., 9) Jessica Pratt, Australia s.t., 10) Ida Jansson, Sverige s.t..

Øvrig norsk: 20) Ingvild Gåskjenn s.t.

Fellesstart, 178,2 km, U23 menn:

1) Kevin Ledanois, Frankrike 3.54.45, 2) Simone Consonni, Italia s.t., 3) Anthony Turgis, Frankrike 0.02 min. bak., 4) Gianni Moscon, Italøia s.t., 5) Alexander Kamp Egested, Danm,ark 0.05, 6) Fabian Leinhard, Sveits s.t., 7) Michael Schlegel, Tsjekkia s.t., 8) Lukas Gaday, Argentina s.t., 9) Adam De Vos, Canada 0.10, 10) Lennard Kamna, Tyskland 0.12.

Norske: 39) Truls Engen Korsæth 0.37, 43) Anders Skaarseth 0.48, 74) Daniel Hoelgaard 1.25, 75) Odd Kristian Eiking s.t., 92) Markus Hoelgaard 4.25.

Det ble en svært dramatisk avslutning på rittet, da det begynte å regne og flere ryttere veltet. Bakkene i avslutningen av den 16 kilometer lange rundløypen, viste seg også som tøffe, og noen steder var det både trangt og uvørent underlag på grunn av brostein.

Tøffere enn de trodde

Nå advarer de norske talentene seniorsyklistene som skal avslutte VM om to dager. Der er Alexander Kristoff (28) blant de absolutt heteste gullkandidatene.

- Løypen var tøffere enn først antatt, sier Odd Christian Eiking (20) fra Askøy.

Fortsatt på sykkelen, med solbriller og hjelm på, utdyper han til BT i pressesonen i Richmond:

- Bakkene vi syklet gikk ikke an å sykle kontrollert. Det var brostein og full gass hver gang, og når du har 30 sånne, tar det veldig på.

- Blir du nå mer skeptisk med tanke på sjansene til det norske elitelaget?

- Jeg tror kanskje det kan bli tøft, altså. Kristoff vant rett nok Flandern rundt i år, men dette var kanskje hakket tøffere. Han har jo likevel muligheten, sier Eiking.

Seks grunner til å tro at Kristoff blir verdensmester

Kristoff får gullbonus først neste år 

Det var flere av de norske som fikk seg en overraskelse over løypas tøffhet. Truls Engen Korsæth var aktiv og synlig i starten av rittet, men fikk det veldig tungt mot slutten.

– Det var en overraskende hard løype, egentlig. Jeg hadde ikke trodd det skulle bli så store avstander mot slutten. Så det blir spennende å se hva slags ritt det blir for seniorene på søndag. Jeg tror mange undervurderer løypa. Det er mange ganger opp de korte bakkene, forklarte gutten fra Lillehammer.

- Hvordan tror du at dette blir for Alexander Kristoff?

- Han er jo beinsterk,  så for ham kan det også være en fordel. Men det er nok ikke så snilt som folk tror.

Mener asfalten ble som is

Odd Christian Eiking sier asfalten ble «sinnssykt glatt» da det begynte å regne mot slutten av rittet. Regn er også meldt til søndagens seniorritt, og det i store mengder.

– Etter et par dråper på asfalten, ble det som å sykle på is. Det var såpeglatt, sier Eiking.

Han har hevdet seg i to U23-VM på rad, men var sjanseløs i årets ritt. Det var – når alt kom til alt – hele det norske laget. Markus Holgaard var en av dem som ble offer for det glatte føret.

 - Jeg er veldig skuffet. Formen har ikke vært helt på topp i det siste, men jeg hadde håpet dagsformen var god nok til at jeg kunne kjempe i toppen, sier Eiking.

Franske Kevin Ledanois vant rittet. Norges landslagssjef, Stig Kristiansen, er for øvrig rasende over sitt lags prestasjon. Til TV 2 uttaler han: – Jeg er eitrende forbanna. De kjørte som 15-16-åringer.

Knallsterk VM-prestasjon av Susanne Andersen 

Spurthåpet var kvalm fra start

Daniel Hoelgaard var utpekt som den som skulle kjøres for dersom det ble spurt. Han var imidlertid syk og skjønte tidlig at han var helt sjanseløs.

- Jeg er utrolig skuffet. Var kvalm fra start. Slet veldig med å spise. Så det var bare blytungt. Det lille jeg fikk i meg gikk rett ut igjen. Det var bare en fæl dag rett og slett. Jeg prøvde og prøvde, men alt forsvant rett ut og jeg var svimmel og kvalm hele dagen, sier Hoelgaard.

Publisert:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment