Friday, May 22, 2015

Gauseth hit back at Rekdal – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

- Jeg er helt uenig med Kjetil Rekdal, sier Mjøndalen-profilen Christian Gauseth.

En av de store diskusjonene i norsk fotball denne sesongen har gått på hvor bra Mjøndalen er. Diskusjonen har Mjøndalen startet selv, gjennom å snakke seg selv ned.

Den jobben har blitt stadig vanskeligere, etter seirer mot Viking, Tromsø og Rosenborg, samt uavgjort mot Strømsgodset, Start og Odd.

- Det er bare tull å snakke ned Mjøndalen. Jeg vet de gjør det selv også, og det skal de få lov til, men alle andre hiver seg på nedsnakkingen. Et godt eliteserielag. Det er det de er, sa Vålerengas trener Kjetil Rekdal ifølge DT.no etter at oslolaget vant 4-2 på Ullevaal stadion 16. mai.

Mjøndalens verbale playmaker Christian Gauseth gir seg imidlertid ikke.

- Det Rekdal sier, er jeg helt uenig i. Vi har ingen gode spillere, sier Gauseth til Nettavisen.

- Molde kommer til å slå oss 5-0 i dag, spår moldenseren.

Gauseth vokste opp i Molde sentrum, i Olsmedbakken like ved Romsdals Budstikke. Fredagens tippeligakamp blir naturligvis spesiell for Mjøndalens nummer 11.

- Ja, det blir det jo. Det er spesielt å ha levd et helt liv i toppfotballen og kun ha spilt én sesong for hjembyen sin. Det er rart å kjenne på, at du skal møte laget du heier på.

- Og nå skal du «vise dem»?

- Ja, men det er kun meg selv om er grunnen til at jeg ikke spiller i Molde. Det var jeg som takket nei til en fireårskontrakt. Så jeg har ikke helt den der «vise dem»-følelsen. Men hvis vi blir kjørt over, vil jeg synes at det er vondt. Jeg håper at det blir en jevn kamp, at vi ikke driter oss ut, at vi er med i kampen.

Mjøndalens comeback i landets øverste divisjon har så langt gitt en rekke gode opplevelser – noe som står i skarp kontrast til avisenes spådommer før sesongen. Alle tippet buskerudklubben på 16.-plass.

Naturlig nok.

Det var tross alt Sandefjord og Tromsø som rykket direkte opp fra Obosligaen i fjor. Mjøndalen endte 18 poeng bak Sandefjord, og måtte via playoff før tippeligabilletten kunne stemples. 

IMPONERT OVER MJØNDALEN: Kjetil Rekdal ber Fotball-Norge slutte å snakke Mjøndalen ned.

Rune Stoltz BertinussenNTB scanpix

Samtidig viste Mjøndalen tidvis glimt av klasse også i fjor. Det virket som om bruntrøyene hadde et toppnivå som var på nivå med Sandefjord og Tromsø, men at inspirasjonen ofte skjulte seg litt bedre i hverdagen til Mjøndalen enn de andre klubbene.

- Jeg ser poenget ditt der. Jeg satt med samme følelsen. Når du avslutter 18 poeng bak Sandefjord, et lag du følte at du var jevn med, så sier det litt om at de har vært flinkere til å få ut maksnivået sitt enn vi var. Og så synes jeg prestasjonene våre i år har vært ganske stabile. Det har ikke vært helt ræva enda. Det kommer det til å bli, men det har ikke vært det enda.

Igjen griper Gauseth sjansen til å snakke Mjøndalen ned, altså. Vi får satse på at Kjetil Rekdal ikke leser denne artikkelen. Hvis han gjør det, er kanskje neste avsnitt en liten trøst.

- Jeg er aldri redd når jeg går ut på fotballbanen. Det er ingen i Mjøndalen. Vi vet hva Molde er gode på. Vi har forberedt oss godt, gjort hjemmeleksene våre. De kommer til å få møte en gjeng med brune trøyer som gir jernet, som legger igjen alt de har, på den matten.

Den hardtarbeidende stilen er utvilsomt varemerket til Mjøndalen. Det er hardt arbeid trener Vegard Hansen fokuserer mest på, og det er hardt arbeid Mjøndalen så langt har profittert mest på.

Man skulle tro at Christian Gauseth var unntaket, når man ser hans fleipete arroganse og humoristiske fokus på TV og i sosiale medier. Gauseth fremstår som en italiensk 10-er utenfor banen, men på banen er han en av Tippeligaens mest hardtarbeidende spillere.

Et interessant paradoks.

- Jeg kan ikke flyte på noe talent. Jeg er avhengig av det dønn ærlige arbeidet som jeg må legge ned, sammen med resten av laget. Hvis ikke kommer jeg til å falle igjennom. Men ja, jeg ser den kontrasten, selv om du vel er den første som har påpekt det, humrer Gauseth.

Fredag klokken 19 får vi se hvor langt hardt arbeid rekker mot regjerende seriemester Molde. Kampen kan du følge direkte her.

Liker du Tippeligaen? Sjekk Nettavisens fotballmagasin:

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment