Tuesday, May 26, 2015

- Happy birthday! You will coach the job to David Nielsen – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Det ble en meget spesiell bursdag for Bjørn Petter Ingebretsen.

DRAMMEN (Nettavisen): David Nielsens tid som trener i Strømsgodset er over. Etter 27 seriekamper og bare 11 seirer, er han blitt enig med klubben om å fratre sin stilling.

Nå overtar hans assistent, Bjørn Petter Ingebretsen (48).

Hvem, lurer du kanskje på?

Vel, han har bursdag i dag, tirsdag 26. mai, og har vært ansatt i Strømsgodset siden 2005. Først som spillerutvikler, deretter som assistenttrener.

LES OGSÅ: Nielsen: – Ikke alle har vært med på prosjektet mitt

Selv om han fikk trenerjobben i bursdaggave, var det ingen jubel å spore hos Bjørn Petter Ingebretsen på Marienlyst stadion tirsdag kveld.

- Det er en tung da for klubben i dag, synes jeg, når ikke David får lov til å fortsette det prosjektet han har startet på, som jeg også har vært en del av. Vi har på en måte mislykkes, alle sammen. Det er ikke noen glede, for å si det sånn.

- Du føler deg medansvarlig for resultatene?

- Ja, absolutt. Jeg har jo vært en del av teamet hele veien, så det gjør jeg absolutt, sier Ingebretsen til Nettavisen.

- David Nielsen ble hentet inn mens Ronny Deila fremdeles var trener i Strømsgodset, for å få med seg impulsene fra Deila og utnytte dette når han selv ble hovedtrener her. Hva gikk galt med den planen?

- Det er vanskelig å si. Nielsen og Deila er to vidt forskjellige personer. Tiden med Deila ble kortere enn vi hadde forutsett, for han ble borte midt i sesongen, så David fikk nok for lite tid til å se hva som gjennomsyret miljøet vårt.

- Planen var at Nielsen skulle fortsette det arbeidet Deila hadde gjort?

- Ja.

- Så ble det i stedet at han måtte lene seg på sine egne tanker og ideer?

- Han skulle på en måte skape sitt eget, så klart, men han skulle også videreføre ideer fra Deila. Dessverre fikk han for kort tid med Ronny til at han fikk det inn i blodet.

KLAGER IKKE: David Nielsen så ingen grunn til å klage på at han byttes ut med Bjørn Petter Ingebretsen.

Roy KvatningenMediehuset Nettavisen


David Nielsen var i imponerende godt humør, selv om han nå byttes ut med sin tidligere assistent. Han hyller faktisk klubbledelsen for at akkurat Ingebretsen overtar.

- Det synes jeg er helt fantastisk, sier Nielsen til Nettavisen.

Men tilbake til arvtageren. Bursdagsbarnet som skal overta Strømsgodset, til tross for at han bor i Mjøndalen og har en sønn (Bjarne Kortgaard Ingebretsen) som er assistenttrener i naboklubben.

- Hvilke grep tenker du å gjennomføre?

- Jeg tenker at det skal være noen små justeringer. Det første jeg tenker på, er at vi skal få trygghet inn i gruppen. Få, enkle ting som vi må jobbe med. Spesielt forsvarsspillet vårt.

- Hvordan får man trygghet inn i gruppen?

- Det blir med samtaler, ta ut lag tidlig, gjøre seg forberedt til den kampen som kommer.

- Du har vært her siden 2005. Hva tar du med deg fra Deila og hva tar du med deg fra Nielsen?

- Jeg var sammen med Deila i alle årene han var her, så jeg tar selvfølgelig med meg mye derfra. Forskjellen på dem er vel at David har råskapen i seg, som også skal bli en del av det jeg vil videreføre.

- Er den råskapen noe som ligger naturlig eller noe du må jobbe med?

- Nei, det må jeg jobbe litt med, men det skal gå greit.

OVERTAR: Bjørn Petter Ingebretsen går fra assistent til hovedtrener.

Roy KvatningenMediehuset Nettavisen


Ingebretsen har fått jobben på midlertidig basis, ut denne sesongen. Det blir vel i praksis ganske likt en vanlig trenerjobb. Leverer han resultater, blir han sittende.

Etter det Nettavisen erfarer, var spillergruppen involvert i beslutningen om å la Ingebretsen overta jobben fra Nielsen.

- Du føler deg ønsket av spillergruppen?

- Ja, veldig.

- Hvor viktig er det?

- Det har alt å si. Hadde jeg ikke følt det, hadde det ikke vært noe poeng å starte.

- Dette må jo være en god dag for deg, selv om du synes det er synd at Nielsen ikke får mer tid. Du overtar jo trenerjobben i en av landets antatt beste klubber?

- Selvfølgelig er det en spennende dag for meg. Jeg har ambisjoner om å bli trener, så det er et steg på veien, men jeg skulle ønske det hadde skjedd på en annen måte, sier Ingebretsen til Nettavisen.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment