Sunday, May 24, 2015

Norwegian gold party in Scotland – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Ronny Deila, Stefan Johansen og Harald Martin Brattbakk hylles av Celtic-fansen.

CELTIC – INVERNESS 5-0:

Stefan Johansen hadde et ønske om å revansjere det forsmedelige cuptapet for Inverness før han løftet ligatrofeet søndag, og det ønsket fikk han innfridd til de grader.

Midtbanemannen, som er kåret til årets spiller i Skottland denne sesongen, var svært delaktig da Inverness ble slått 5-0 på Celtic Park.

Nøkkelspiller
Først var den tidligere Strømsgodset-spilleren tredje sist på ballen da Celtic tok ledelsen 1-0. Johansen slo ballen inn i feltet, Virgil van Dijk headet ballen videre, før Stefan Scepovic satte ballen i mål.

Etter 18 minutter tok Johansen selv skuddansvar. Emilio Izaguirre la ballen ut, og den norske landslagsmannen banket ballen i nettet til 2-0.

Også da Scepovic satte inn sitt andre for dagen, var Johansen arkitekten og tredje sist på ballen.

På tampen økte toppscorer Leigh Griffith og Kris Commons til 5-0, og gullfesten kunne starte for fullt.

Som om ikke Celtic hadde nok norsk preg fra før, hadde Harald Martin Brattbakk tatt turen til Glasgow for å geleide spillerne ut på banen søndag.

Brattbakk imponert
Brattbakk er imponert over det Ronny Deila har fått til i sin første sesong i skotsk fotball. Den tidligere Celtic-spissen tror samtidig lista heves fra høsten av.

Brattbakk spilte selv for Glasgow-klubben fra 1997 til 2000. Søndag er han tilbake på sin tidligere hjemmebane for å feire Ronny Deilas første ligagull i gamleklubben.

Brattbakk, som er spesialinvitert til Glasgow og skal eskortere Celtic-troppen inn på arenaen, skrev seg inn i den skotske storklubbens historiebøker i 1998. Da scoret trønderen målet som sikret Celtics første ligatittel på ti år. Datoen var 9. mai og motstander var Inverness.

17 år senere er Brattbakk tilbake i Glasgow.

– Jeg har sagt det mange tidligere, men det var først etter at jeg forlot Celtic at jeg forsto hvor stor denne klubben er og hvor lidenskapelig fansen er. Derfor er jeg ydmyk over å få komme tilbake og delta på dette, sier han til Celtics nettsider.

Må vinne tre neste år
Søndagens opplevelse kommer til å bli helt spesiell, tror den tidligere Rosenborg-spilleren.

- Når jeg tenker på et fullpakket Celtic Park, er det ganske rørende. Og når jeg tenker på historien til denne klubben og alt jeg vet om folkene her, betyr det at dette blir en dag jeg vil huske resten av livet, sier han.

44-åringen legger ikke skjul på at han er imponert over den jobben Ronny Deila har lagt ned siden han ankom Glasgow.

- Det har vært kjempegod første sesong, men både jeg og fansen vet at vi ønsker flere trofeer og mer suksess. At det ikke ble tre skotske titler denne sesongen, betyr at det bare er én ting å gjøre, nemlig å vinne alle tre neste år, sier Brattbakk.

- Han vil også ønske seg mer suksess i Europa, fordi det er en annen ting en Celtic-manager blir målt på. Det blir spennende å se hva som skjer til sommeren, tilføyer han.

Spøker med Deila
Brattbakk er ikke alene om å ha fått en spesialoppgave på Celtic Park søndag. Ronny Deilas døtre Live og Thale skal bære ligacuptrofeet ut på banen etter kampslutt.

Harald Brattbakk tror tankene vil gå tilbake til gullfeiringen i 1998.

- Ligatriumfen i 1998 er en annen grunn til at jeg har blitt nært knyttet til klubben. Jo lengre tid som går, jo mer innser jeg hvor viktig den dagen var i Celtics historie, sier han.

44-åringen mener den skotske mentaliteten har mye til overs med den norske.

- Søndag kommer jeg til å føle meg like skotsk som norsk, sier Brattbakk – og sender følgende hilsen sin gamle venn Ronny Deila:

- Jeg møtte Ronny og spilte mot han noen ganger i karrieren. Alt han så av meg var selvfølgelig ryggen, fordi jeg alltid scoret mål og løp fra ham. Kanskje vil han ikke huske akkurat det!

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment